بیگ بنگ: تلسکوپ هابل در جشن تولد ۳۲ سالگی خود عکسی خیره کننده از پنج کهکشان ثبت کرده است. این گروه کهکشانی که «هیکسون ۴۰ » نام دارد در فاصله‌ی ۳۰۰ میلیون سال نوری از زمین واقع شده‌اند و در یک رقص آهسته‌ی گرانشی قرار دارند.

hubble nd hickson

به گزارش بیگ بنگ، این کهکشان‌ها که سیر تکاملی خود را سپری کرده‌اند، یک میلیارد سال دیگر با هم ادغام شده و یک کهکشان بیضوی غول‌پیکر را تشکیل می‌دهند. به گفته دانشمندان احتمالا این کهکشان‌ها با مقدار زیادی ماده تاریک در ارتباط هستند.

ماده تاریک می‌تواند ابر بزرگی را تشکیل دهد که کهکشان‌ها، درون آن غوطه بخورند و در حال چرخش باشند. هنگامی که کهکشان‌ها در ماده تاریک حرکت می‌کنند، به دلیل اثرات گرانشی آن، نیروی مقاومتی پدید می‌آید که باعث می‌شود حرکت کهکشان‌ها کُند شده و انرژی خود را از دست بدهند. در ویدئوی زیر زوم به این گروه کهکشانی را تماشا کنید:

گروه‌های فشرده کهکشانی مانند هیکسون ۴۰، ممکن است در کیهان اولیه رایج‌تر بوده باشند چرا که ممکن است در آن زمان مواد بسیار گرم و در حال سقوط این کهکشان‌ها انرژی لازم برای ایجاد گروهی از سیاه‌چاله‌های بسیار پرانرژی به نام اختروش‌ها را تامین کرده باشند.

تلسکوپ هابل چشم تیزبین زمین است و در ارتفاع 559 کیلومتری به دور سیارۀ ما می‌چرخد. این تلسکوپ مشهور در ۲۴ آوریل ۱۹۹۰ سوار بر شاتل دیسکاوری به فضا پرتاب شد تا شگفتی‌های کیهان را به ما نشان دهد. این تلسکوپ به نزدیک ستارگان، سیاره‌ها، و یا کهکشان‌ها نمی‌رود. این تلسکوپ در همان حال که با سرعت بیش از ۲۸ هزار کیلومتر بر ساعت در مداری به گرد زمین می‌چرخد، از این اجرام دوردست عکس می‌گیرد.

Hubble and limb of Earth GSS px

تلسکوپ فضایی هابل نگاه ما را به جهان تغییر داده و هنوز قدرت و کارآیی‌اش را حفظ کرده است. دانشمندان امیدوارند تلسکوپ هابل و جیمز وب، هر دو به صورت همزمان به کاوش کیهان بپردازند. هرچند محققان معتقدند هابل می‌تواند تا سال‌ ۲۰۳۰ به کار خود ادامه دهد. لحظۀ پرتاب تلسکوپ هابل را در ویدئوی زیر تماشا کنید:

جالب است بدانید مدتی کوتاهی پس از آن که هابل به فضا پرتاب شد، در سال ۱۹۹۳ نقصی در آینه هابل باعث مخدوش شدن تصاویر آن شد، به همین دلیل فضانوردانی برای حل این مشکل به فضا اعزام شدند. به طور کلی تاکنون پنج بار فضانوردان به تعمیر و به روزرسانی هابل پرداخته‌اند. اما از سال ۲۰۱۱ که شاتل فضایی ناسا بازنشسته شد، تعمیر و ارتفاء دیگری روی هابل صورت نگرفت و ناسا اعلام کرده که دیگر فضانوردی برای تعمیر هابل اعزام نمی‌کند.