Herschel_and_Vela_C_node_full_image

سازمان فضایی اروپا(ESA ) اعلام کرد که رصدخانه ی فضایی ۱.۴ میلیارد دلاری هرشل ذخیره ی حیاتی هلیوم مایع خنک کننده اش را که به آن اجازه می داد دقیق ترین مشاهدات را در محدوده ی نور مادون قرمز از کیهان داشته باشد به پایان برد.
مهندسان در اوایل ماه مارچ اخطار دادند که احتمالا پروژه هرشل روزهای پایانی خود را سپری می‌کند. این تلسکوپ از ردیاب‌های نوری ویژه‌ای استفاده می‌کرد که برای جذب نور باید درجه‌ حرارت آن نزدیک به صفر مطلق باقی‌ می‌ماند. ایجاد چنین سرمایی با کمک دو هزار و 300 لیتر هلیوم مایع امکان‌پذیر شده‌بود که اکنون تمامی آن مصرف شده و به پایان رسیده‌است.

قدرت بی‌نظیر تلسکوپ مادون قرمز این رصدخانه بدین معنی است که می‌توانست نور مادون قرمز را از برخی از سردترین مناطق جهان دریافت کرده و برای اولین نگاه اجمالی از این مناطق به دانشمندان ارائه کند. هرشل یکی از بزرگترین تلسکوپ‌های فضایی است که تاکنون به فضا پرتاب شده‌است. این تلسکوپ بیش از 1430 روز در فضا شناور بوده و 22 هزار ساعت رصد علمی انجام داده‌است که بر اساس رصد‌های آن تاکنون 600 مقاله علمی منتشر شده‌است و بیش از ۳۵۰۰۰ عکس علمی گرفته است.

andromeda-galaxy-esa-herschel
عکسی که رصدخانه ی فضایی هرشل در محدوده ی مادون قرمز از کهکشان آندرومدا (M۳۱) گرفته است

با خاموش شدن هرشل،‌ اکنون آژانس فضایی اروپا امیدوار است بتواند به پروژه تلسکوپ مادون قرمز دور اسپیکا بپیوندد،‌پروژه‌ای متعلق به ژاپن که انتظار می‌رود در اوایل سال 2020 به فضا برود. این تلسکوپ برخلاف هرشل از خنک‌کننده‌های مکانیکی بهره‌خواهد برد.

Read More : http://www.space.com/20883-largest-infrared-space-telescope-ends.html