بیگ بنگ: ایلان ماسک اعلام کرد قبل از پرتاب مجدد استارشیپ، بیش از ۱۰۰۰ تغییر در آن ایجاد خواهد شد. پرتاب قبلی «استارشیپ» که در ۲۰ آوریل سال جاری انجام شد، قرار بود این فضاپیما را به مدار زمین برساند، اما در نهایت موفق به این کار نشد.

starship

به گزارش بیگ بنگ به نقل از همشهری، کمپانی «اسپیس ایکس» ظاهرا از اولین پرواز آزمایشی موشک غول‌پیکر «استارشیپ» که در حدود دو ماه پیش که به شکست انجامید، چیزهای زیادی آموخته است. ایلان ماسک در این باره می‌گوید استارشیپ بعدی نیز همان اهداف را دنبال می‌کند، اما برای رسیدن به آن اهداف و انجام پرتابی موفقیت آمیز تغییرات فنی بسیاری در استارشیپ انجام گرفته است.

“ایلان ماسک” بنیانگذار و مدیر عامل اسپیس ایکس، در گفت‌وگویی توییتری به “اشلی ونس” خبرنگاری که زندگینامه‌ای از وی در سال ۲۰۱۵ منتشر کرد، گفت که این شرکت قرار است بیش از ۱۰۰۰ تغییر در طراحی این فضاپیمای غول‌پیکر ایجاد کند.

اسپیس ایکس پس از اینکه استارشیپ با مشکلات متعددی مواجه شد، فرمان خود تخریبی را ارسال کرد، از جمله این مشکلات جدا نشدن دو مرحله‌ای این فضاپیما طبق برنامه‌ریزی قبلی بود. ماسک گفت که این شرکت تلاش می‌کند تا مطمئن شود که مشکل اخیر در پرواز بعدی «استارشیپ» تکرار نمی‌شود.

“ماسک” گفت: «بنابراین، ما تغییراتی انجام دادیم که این جداسازی دیرتر انجام شود که واقعا برای نحوه عملکرد جداسازی مرحله‌ای بسیار مهم است، به همین منظور «مرحله داغ» را به مراحل جداسازی اضافه کرده‌ایم.

در مرحله داغ، موتورهای طبقه بالایی فضاپیما پیش از خاموش شدن موتورهای مرحله اول بوستر شروع به کار می‌کنند. “ماسک” گفت: این استراتژی که معمولا روی موشک‌های روسی به کار می‌رود، باید ظرفیت حمل بار  استارشیپ به مدار را تا حدود ۱۰ درصد افزایش دهد. با این حال، تصمیم به اجرای «مرحله داغ» نیازمند مجموعه‌ای از تغییرات طراحی در «استارشیپ» بود.

ocfcWMLFPoQKNwPMawbpV

“ماسک” گفت: پلاسمای بسیار داغ موتورهای مرحله بالایی باید از جایی خارج شود. بنابراین ما بخش «بوستر» را توسعه می‌دهیم که تقریبا همه دریچه‌های تهویه «بوستر» را شامل می‌شود. به طوری که به نوعی تهویه بوستر تقویت شود و باعث خود انفجاری آن نشود.

همچنین پرتاب ۲۰ آوریل، آسیب زیادی به پایه پرتاب استارشیپ در «استاربیس» وارد کرد. این شرکت برای تعمیر پایه پرتاب و محافظت از آن در برابر آسیب‌های مشابه در پرتاب‌های آینده اقدام کرده است.

به عنوان مثال، اسپیس ایکس در حال ریختن حدود ۱۰۰۰ متر مکعب بتن با مقاومت بالا در این تاسیسات است. “ماسک” گفت این شرکت در حال نصب یک صفحه فولادی بخش کننده آب نیز در آنجا است. او به “ونس” گفت: این صفحه فولادی مانند یک سر دوش غول‌پیکر وارونه است که اساسا در حالی که موشک روی پد قرار دارد، آب را با شدتی زیاد به سمت بالا پرتاب می‌کند تا با گرمای فوق زیاد بدنه فضاپیما مقابله کند.

این گرما از ۳۳ موتور رپتور در مرحله اول «استارشیپ» می‌آید؛ بوستر غول‌پیکری که به آن «سوپرهوی»(Super Heavy) می‌گویند. مرحله فوقانی نیز فضاپیمای ۵۰ متری استارشیپ است دارای شش موتور رپتور است. “ماسک” افزود: «استارشیپی» که برای پرواز بعدی آماده می‌شود دارای موتورهای یکنواخت‌تر با چندین پیشرفت جزئی اما مهم خواهد بود. در واقع این تغییرات بسیار فنی هستند.»

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: space.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.