بیگ بنگ: امواج گرانشی که 100 سال قبل با نسبیت عام اینشتین پیش بینی شده بودند، برای اولین بار به صورت مستقیم توسط رصدخانه تداخل لیزری امواج گرانشی(LIGO) آشکار شد. این آشکارساز صدای ادغام دو سیاهچاله را شنید که موج گرانشی منتشر کردند. در زیر تعدادی از بازخوردهای این کشف را می خوانیم.

Gravitational-Waves-Help-Astronomers-Understand-Black-Hole-Weight-Gainبه گزارش بیگ بنگ، دکتر مایکل ترنر کیهان شناس دانشگاه شیکاگو در مورد این کشف گفت:« بلندترین صداها در آسمان با موج-گرانشی بی نظیرترین پدیده های عالم اند، سیاهچاله ها، ستاره های نوترونی و شروع عالم.» دکتر کیپ تورن، کسی که هم اکنون از لیگو بازنشسته شده نیز گفت: « ما تا کنون تنها تاب خوردگی های فضا-زمان را در زمان آرامش اش شاهد بوده ایم. مثل دیدن سطح اقیانوس در یک روز آرام اما هیچگاه خروشان شدنش در طوفان را با امواجی خُرد کننده ندیده بودیم.»

گابریئلا گنزالس از دانشگاه ایالتی لوئیزیانا و سخنگوی آشکارساز لیگو گفت: « هرچیز دیگری در ستاره شناسی شبیه به یک چشم است. سرانجام، ستاره شناسی گوش هم درآورد. ما پیشتر در ستاره شناسی گوش نداشتیم.» کلیف برجس فیزیکدان نظری دانشگاه مک مستر و انستیتوی پریمیتر گفت: « اگر این درست باشد، به احتمال 90% محققان لیگو برنده جایزه نوبل فیزیک امسال خواهند بود. عظمت این کار خارج از حد و اندازه است. سوپرایزهای عظیم و بزرگی وجود دارند که همیشه با گشودن پنجره ای تازه در تحقیقات نمایان شده اند»

binary-black-hole-merger-illustrationامواج گرانشی، نوساناتی در فضا-زمان هستند که نخستین بار یک قرن پیش در نظریه نسبیت اینشتین پیش‌بینی شدند، این امواج به قدری ضعیف هستند که به سختی می‌توان آنها را آشکارسازی کرد. به گفته اینشتین فضا-زمان مانند یک شبکه است که در زیر وزن یک جرم دچار خمیدگی می شود. امواج گرانشی که با سرعت نور منتشر می شوند مانند انحناهایی هستند که از پرتاب یک سنگ ریزه در یک حوضچه بوجود می‌آیند. در زیر گفتگویی از دانشمندان تیم لیگو را در خصوص این دستاورد علمی مشاهده خواهید کرد:

به گفته ی دانشمندان امواج گرانشی بر اثر رویدادهای عظیم کیهانی، مثل ادغام سیاهچاله‌ها یا برخورد ستاره‌های نوترونی یا در لحظه ی بیگ بنگ ایجاد شده باشند و می توانند اثراتشان در فصا- زمان وجود داشته باشد، به همین دلیل دانشمندان به دنبال آشکارسازی آن هستند. تشخیص امواج گرانشی می تواند به درک بیشتر چگونگی آغاز کیهان کمک کند. جزئیات این کشف در مجله Physical Review Letters منتشر شده است.

✴ موضوع ویژه ی مجله ی جدید بیگ بنگ که تا انتهای بهمن ۹۴ منتشر می شود، در خصوص امواج گرانشی و جزئیات بیشتر این کشف میباشد.

منابع بیشتر: techinsider.io , nytimes.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

7 دیدگاه

  1. جایی خوندم که انفجار بزرگ یا بیک بنگ بی صدا بوده به دلیل نبود ملکول های هوا. حال چجوری اصوات رو از فضا دریافت میکنن؟ و نیز اینکه چجوری امواج رادیویی رو به سمت فضا پیما ها یا ایستگاه های فضایی میفرستن؟

    1. ساسان عزیز امواج گرانشی ماهیتی غیر مادی دارند مثل نور و امواج رادیویی که الکترومغناطیسی هستند. امواج مکانیکی مثل موج صوت نیاز به حضور مواد و ذرات دارند تا با جنبش انها در فضا پخش بشوند. اما امواج رادیویی اینطور نیستند و در خلاء هم قادر هستند جابجا بشوند، درست همانطور که ما نور خورشید رو از میان فضای خلاء دریافت می کنیم.

  2. توضیحات برایان گرین راجع به این کشف که تو قسمت ویدئو گذاشتین رو دیدم یه سوال برام پیش اومد…
    یعنی ممکنه امواج نوری یا رادیویی کهکشان های دور که با به حال رصد میکردیم تحت تاثیر امواج گرانشی تغییر شکل داده باشند و یه جور دیگه به دستگاه های اندازه گیری ما رسیده باشند؟

  3. سلام خیلی ممنون از مطالب خوبتون
    این خبر واقعا تمام دوست داران علم و به خصوص ستاره شناسی رو هیجان زده کرد
    یه سوال دارم ، محققانی که در این مراکز مشغول هستند در چه رشته هایی تحصیل کردند؟ همه فیزیکدان هستند؟
    من متاسفانه مدرک مهندسی برق گرفتم ولی همیشه دلم میخواسته ستاره شناس بشم

  4. بدون هیچ شکی مطمئن بودم در سال های پیش روی زندگیم،خبر کشف امواج گرانشی ، یکی از اخرین پیشگویی ها ی اینشتین را را خواهم شنید.در واقع امواج گرانشی در حدود یک قرن قبل اثبات شده بود ولی بطور نظری.
    بار دیگر عظمت بی همتای البرت اینشتین این ابر انسان ومافوق نابغه برای همه یاداوری شده است

  5. رصدخانه تداخل لیزری امواج گرانشی(LIGO) در مستند what happened before the big bang (2010) به طور کامل توضیح داده شده. برای معرفی بیشتر این رصدخانه می تونید این تکه از مستند رو کات کنید و در سایت قرار بدید.

    سپاس