بیگ بنگ: بتازگی “تلسکوپ خورشیدی دانیل اینوی” عکس‌هایی واضح و خیره‌کننده‌ای از سطح خورشید ثبت کرد. اولین تصاویر این تلسکوپ، پلاسمای آشفته سطح خورشید را با وضوع بسیار بالا نشان می‌دهد.

DKIST sun pبه گزارش بیگ بنگ، در تصاویر ویژگی‌های سطحی خورشید با وضوح 30 کیلومتر دیده می‌شود. این ویدئو و عکس‌ها، پلاسمای “جوشان” متلاطم را نشان می‌دهند که کل خورشید را احاطه کرده است. “ساختارهای سلول مانند”، حرارت را از درون خورشید به سطحش منتقل می‌کنند. هر یک از این ساختارها به اندازۀ ایالت تگزاس در حدود 1126 کیلومتر هستند.

پلاسمای داغ خورشید در مراکز ِ روشن این “سلول‌ها” بالا می‌آید، خنک شده و سپس در زیر سطح در خطوط تاریک غرق می‌شود. در این خطوط تاریک، می‌توانیم نشانگرهای کوچک و درخشان ِ میدان‌های مغناطیسی را مشاهده کنیم. این لکه‌های درخشان که قبلا با چنین وضوحی دیده نشده بودند به نظر انرژی را به لایه‌های خارجی جو خورشید به نام “تاج خورشیدی”(Corona) کانال‌کشی می‌کنند. دمای این نقاط ِ درخشان در مرکز تاج خورشیدی احتمالا به یک میلیون درجه می‌رسد.

F image context landscape no textDKIST beauty shot px“تلسکوپ دانیل اینوی” پیشرفته‌ترین تلسکوپ خورشیدی است که تاکنون ساخته شده است. اکنون، اولین تصاویر این تلسکوپ منتشر شده که در آنها پلاسمای آشفته سطح خورشید به وضوح مشخص است. این تلسکوپ، در قله هالئاکالا (Haleakalā) یا آتشفشان مائوئی شرقی در هاوایی قرار دارد. این تلسکوپ مجهز به یک آینه عظیم ۴ متری است و این بزرگترین آینه‌ای است که بر روی یک تلسکوپ خورشیدی تاکنون نصب شده است. این تلسکوپ را بنیاد ملی علم آمریکا برای شناخت اثرات خورشید بر زمین نصب کرده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: NSF