بیگ بنگ: کیهان ما چقدر بزرگ است؟ این سوال توسط دو ستاره‌شناس برجسته(هارلو شپلی و هبر کورتیس) در سال ۱۹۲۰ مورد بحث قرار گرفت و از آن زمان به عنوان مناظره‌ی بزرگ نجوم شناخته می‌شود. بسیاری از ستاره‌شناسان در آن زمان بر این باور بودند که کهکشان راه شیری ما کل کیهان را تشکیل می‌دهد.

HubbleVarOrig Carnegie

با این حال، بسیاری دیگر معتقد بودند که کهکشان ما تنها یکی از کهکشان‌هاست. در مناظره‌ی بزرگ، هر بحثی به تفصیل انجام می‌شد، اما نتیجه‌ای حاصل نمی‌شد. پاسخ بیش از سه سال بعد داده شد، یعنی با تغییر تک نقطه‌ای در آندرومدا، همانطور که در عکس بالا نشان داده شده است.

STScI EVTPETPSPPYREMR
عکس تاریخی کهکشان آندرومدا را در گوشه‌ی کادر تصویر می‌بینید که دست نوشته‌های هابل نیز بر روی آن نمایان است. این عکس در کنار ، تصویری که یک تلسکوپ روی زمین و نیز تلسکوپ فضایی هابل تقریبا ۹۰ سال بعد از همین منطقۀ آسمان گرفتند دیده می‌شود.

وقتی “ادوین هابل” تصاویر را مقایسه کرد، متوجه شد که این نقطه تغییر پیدا کرده و در ۶ اکتبر سال ۱۹۲۳ روی صفحه‌ی اکتشاف نوشت “VAR!”. بهترین توضیحی که هابل می‌دانست این بود که این نقطه، عکس یک ستاره‌ی متغیر است که در مکان بسیار دوری قرار دارد. بنابراین M31 که در ابتدا تصور می‌شد یک سحابی باشد واقعا کهکشان آندرومدا بود — کهکشانی شبیه کهکشان ما. این عکس که ۱۰۰ سال پیش تفسیر شد ممکن است زیبا نباشد، اما نقطه‌ی متغیر روی آن، بینشی به بشریت ارائه داد که از طریق آن توانست برای اولین‌بار، بطور آگاهانه به «کیهانی بسیار وسیع» خیره شود.

Hubble M

“ادوین هابل” به تنهایی کیهان شناسی رصدی مدرن را پیش برد و در نهایت تحقیقات وی منجر به کشف انبساط کیهان، مهم‌ترین کشف نجومی قرن بیستم شد.  آثار عمیق هابل بر کیهان‌شناسی رصدی غیرقابل انکار است. همانگونه که نیکولاس کپرنیک در شناخت منظومه شمسی و ویلیام هرشل در شناخت کهکشان راه شیری تأثیر گذاشتند، ادوین هابل بر شناخت ما از عالم تأثیر گذاشت. شاید بتوان گفت او بزرگترین ستاره‌شناس قرن بیستم بود.