بیگ بنگ: مهندسان ناسا یک قدم به حل مشکل ارتباطی ویجر 1 نزدیک‌تر شدند؛ فضاپیمای ویجر 1 که در حال حاضر خارج از منظومه شمسی قرار دارد، نمی‌تواند داده‌های درستی به زمین ارسال کند.

NiRyuepXRJQECYhmiXEn

به گزارش بیگ بنگ، در سال 2012، ویجر 1 اولین فضاپیمای ساخت بشر بود که از منظومه شمسی خارج شد و وارد فضای میان‌ستاره‌ای شد. به مدت 11 سال پس از این دستاورد، این فضاپیما داده‌ها را به مرکز کنترل زمینی ارسال می‌کرد. این اطلاعات توضیح می‌داد که فضا به دور از تأثیر خورشید چطور عمل می‌کند. با این حال، در نوامبر 2023، ارتباط ویجر 1 با اپراتورهای زمینی دیگر بی‌معنا بود.

با این حال، برای روشن شدن موضوع، ویجر 2، که در سال 2018 به دنبال فضاپیمای خود از منظومه شمسی خارج شد، هنوز کار می‌کند و با زمین در ارتباط است. تیم مهندسی ویجر 1 گفته بود: «در عمل، تماس بین فضاپیما و زمین همچنان وصل بود، اما «صدای» فضاپیما با یک صدای یکنواخت شماره‌گیری جایگزین شد.

به نظر می‌رسد منبع این مشکل یکی از سه کامپیوتر موجود در فضاپیمای ویجر 1 باشد: زیرسیستم داده پرواز (FDS). ناسا می‌گوید این کامپیوتر، قبل از ارسال به زمین توسط واحد مدولاسیون تله‌متری فضاپیما، وظیفه‌ی بسته‌بندی داده‌های علمی و مهندسی را بر عهده دارد.

گام مثبت برای حل مشکلات ارتباطی بین کنترل زمینی و ویجر 1 در 3 مارس زمانی رخ داد که تیم ماموریت ویجر فعالیت یک بخش از زیر سیستم داده پرواز را شناسایی کرد که با بقیه‌ی داده‌های مخدوش کامپیوتر متفاوت بود.

پیام‌های ویجر 1 به زمین به شکل 1 و 0 است؛ این زبان کامپیوتری به نام کد باینری است – اما از پایان سال گذشته، این کد دیگر هیچ معنایی ندارد. حتی سیگنال تازه شناسایی شده هنوز در فرمت درستی نیست که ویجر 1 از آن استفاده کند، یعنی محققان در ابتدا کاملاً مطمئن نبودند که با آن چه کار کنند.

اما وقتی یک مهندس در شبکه فضایی عمیق ناسا، به کد نگاه کرد، شرایط عوض شد. مهندس ناشناس که وظیفه‌ی کار با آنتن‌های رادیویی ویجر 1 و ویجر 2 و همچنین سایر فضاپیماهای ناسا را بر عهده دارد، توانست این سیگنال دورافتاده را رمزگشایی کند و کشف کرد که حاوی یک بازخوانی از کل حافظه FDS است.

دستورالعمل‌های عملکرد و مقادیر کد با حافظه FDS کدگذاری شده‌اند و می‌توانند در صورت تغییر وضعیت فضاپیما یا در صورت دستور برای این کار، تغییر کنند. داده‌های علمی و مهندسی که قرار است به زمین ارسال شوند نیز در حافظه قفل شده‌اند.

محققان اکنون این سیگنال جدید را که به دلیل یک اخطار از مرکز کنترل ماموریت رخ داده، با داده‌هایی که درست قبل از اینکه ویجر 1 شروع به پخش کدهای بی‌معنی باینری به زمین کند، مقایسه خواهند کرد. یافتن تناقضات بین داده‌های معمولی ویجر 1 و این سیگنال ارسالی به خدمه کمک می‌کند تا منبع مشکل را پیدا کنند.

ویجر 1 در حال حاضر حدود 24 میلیارد کیلومتر از زمین فاصله دارد، یعنی حل مسائل ارتباطی می‌تواند یک فرآیند پرزحمت باشد. دریافت سیگنال رادیویی از این فضاپیما 22.5 ساعت طول می‌کشد، سپس 22.5 ساعت دیگر برای دریافت پاسخ از طریق آنتن‌های شبکه فضایی عمیق ناسا، طول می‌کشد.

این بدان معناست که ارسال و دریافت داده برای حل این مشکل چندین روز طول می‌کشد. دانشمندان و مهندسان ناسا به تجزیه و تحلیل این بازخوانی برای بازگرداندن ارتباط با مأموریت فضایی پیشگام که نسل بشر را فراتر از منظومه شمسی گسترش داد، ادامه خواهند داد.

منبع: NASA