بیگ بنگ: کاوشگر خورشیدی “پارکر” ناسا که سریع‌ترین ساخته دست بشر است در روز ۲۹ اکتبر ۲۰۱۸ از فاصلۀ ۴۲.73 میلیون کیلومتری از سطح خورشید گذشت و رکورد نزدیک‌ترین فضاپیما به ستارۀ ما را شکست.

lg parker featبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، رکورد قبلی سرعت در دست یک فضاپیمای آلمانی-آمریکایی موسوم به “هلیوس 2” بود. به گفته ناسا، کاوشگر پارکر نه تنها رکورد نزدیکی به خورشید را شکسته، بلکه رکورد سرعت را نیز شکسته است و همچنان به شکستن رکوردها در حال نزدیکتر شدن به خورشید ادامه می‌دهد تا در نهایت در سال 2024 به فاصله مقرر 6.16 میلیون کیلومتری از سطح خورشید برسد.

سرعت کاوشگر خورشیدی پارکر با استفاده از شبکه فضای عمیق(DSN) ناسا اندازه‌گیری شد که سیگنال‌های رادیویی را به فضاپیما ارسال می‌کند و پس از آن به زمین فرستاده می‌شود. با بررسی عواملی مانند زمان بازگشت و تغییرات داپلر، تیم نظارت پارکر می‌تواند سرعت و موقعیت آن را محاسبه کند.

“اندی دریسمن” مدیر پروژه پارکر از آزمایشگاه فیزیک کاربردی جانز هاپکینز در مریلند گفت: «تنها 78 روز از پرتاب پارکر گذشته است و ما اکنون از هر فضاپیما و زمان دیگری در تاریخ به خورشید نزدیکتر هستیم. این یک افتخار برای تیم است، اگرچه ما بر روی اولین مواجهه خورشیدی خود که از 31 اکتبر آغاز می‌شود، متمرکز هستیم.»

اولین مواجهه با خورشید، کاوشگر را به نقطه حضیض خورشیدی خواهد رساند که نزدیکترین نقطه به خورشید است و در تاریخ 5 نوامبر 2018 اتفاق می‌افتد. پارکر در این نقطه تحت حرارت و تابشی قرار خواهد گرفت که تا کنون هیچ کاوشگر فضای عمیقی آن را تجربه نکرده است. اوج و حضیض خورشیدی موقعیتی در مدار زمین یا هر جِرم دیگر به دور خورشید است که در آن، جرم مورد نظر در دورترین و نزدیک‌ترین فاصله از مرکز خورشید قرار گیرد. هدف این ماموریت، درک بهتر خورشید و تاثیر آن روی زمین و دیگر سیاره‌ها است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: newatlas.com