بیگ بنگ: ناسا اعلام کرد پرتاب فضاپیمای آرتمیس 1 احتمالاً تا ماه آگوست به تعویق افتاده و آزمون مجدد آن روی سکوی پرتاب در ژوئن 2022 انجام خواهد شد.

Artemis I at Launch Pad B scaled

به گزارش بیگ بنگ، مقامات ناسا روز پنجشنبه با بروزرسانی برنامه پرتاب راکت آرتمیس 1 به سمت ماه اعلام کردند پرتاب این فضاپیما احتمالاً از اوایل تا اواسط ماه ژوئن(اواخر خرداد) انجام شود و قبل از آن موشک مجدداً به سکوی پرتاب منتقل می­‌شود تا «تمرین نهایی پرتاب همراه با سوخت» در مرکز فضایی کندی انجام شود. تمرین پرتاب نهایی همراه با سوخت یا اصطلاحاً Wet Dress Rehearsal شامل انتقال سامانه پرتاب فضایی (SLS) و فضاپیمای مونتاژ شده (اوریون) به سکوی پرتاب، سوخت‌گیری کامل مخازن مراحل مختلف موشک و تخلیه سوخت و شبیه­‌سازی شمارش معکوس تا 10 ثانیه قبل از احتراق است تا دستورالعمل پرتاب قبل از احتراق بهینه شود.

“بیل نلسون” مدیر ناسا، هفته پیش پیشنهاد کرد که ماه آگوست اولین فرصت برای پرتاب این فضاپیما خواهد بود و “جیم فری” معاون رئیس هئیت­ مدیره مأموریت توسعه سامانه­‌های کاوش(ESDMD) این موضوع را تأیید کرد. “جیم فری” عنوان کرد: «همانطور که قبلاً گفتیم، زمان رسمی پرتاب فضاپیما را بعد از «تمرین نهایی پرتاب همراه با سوخت» اعلام خواهیم کرد، اما همانطور که می‌­دانید براساس سوابق مشکلات این قبیل برنامه­‌ها در طول سال و همچنین عملکرد برنامه‌­ریزی که تاکنون شاهد آن بوده‌­ایم، ما در جستجوی فرصت­‌های مناسب پرتاب در محدوده زمانی ماه آگوست هستیم.»

یکی از پنجره­‌های پرتابی که قبلاً اعلام شده بود از 22 جولای تا 9 آگوست(31 تیر تا 18 مرداد) را در بر می­‌گرفت. ناسا در اواسط ماه مارس “سامانه پرتاب فضایی” را که فضاپیمای اوریون نیز بر آن سوار بود به سکوی شماره 39-B در مرکز فضایی کندی منتقل کرد و با اجرای عملیات تزریق و تخلیه 750 هزار گالن سوخت هیدروژن و اکسیژن مایع فوق‌­العاده سرد در مرحله اصلی و مراحل بالاتر فرآیند شمارش معکوس را شبیه­‌سازی کرد.

سه تلاش قبلی برای انجام این تمرین لغو شد چون ناسا با مشکلات مختلفی مواجه شد که بیشتر مربوط به پرتابگر متحرک می­‌شد که سخت‌­افزارهای آرتمیس 1 روی آن نصب شده‌­اند. با وجود اینکه مشکل فقط مربوط به یک شیر «سه اینچی» بود که درست عمل نمی­‌کرد، ناسا مجبور شد برای تعمیر آن سامانه پرتاب فضایی را به ساختمان مونتاژ راکت منتقل کند و در حال حاضر نیز در این ساختمان مستقر است. مدیران ناسا می­‌گویند در حین تعویض شیر متوجه شدند که یک قطعه لاستیک کوچک باعث خرابی شیر شده بود و حالا سعی دارند بفهمند این قطعه لاستیک از کجا وارد مسیر شیر شده است. خود شیر مشکلی نداشت.

Space Launch System in Flight scaled

یکی از مشکلات اصلی در حین اجرای تمرین­‌ها جریان گاز نیتروژن بود که برای کاهش ریسک آتش­‌سوزی و ایمنی سکوی پرتاب الزامی است. شرکت Air Liquide، تأمین ­کننده این گاز، برای ارتقاء خطوط لوله خود زمان خواست تا بتواند راکت 2.6 میلیون کیلوگرمی و 98 متری را پشتیبانی کند. انتظار می­‌رود فعالیت ارتقاء خطوط لوله بزودی انجام شود و مدیران ناسا اعلام کردند به محض انجام این کار سامانه پرتاب فضایی دوباره به سکوی پرتاب منتقل خواهد شد.

“جیم فری” می‌­گوید تعویق زمان احتمالی پرتاب فضاپیما به تابستان، به ناسا فرصت می­دهد تا در صورت لزوم بتواند دو تمرین نهایی پرتاب همراه با سوخت را انجام دهد. وی افزود: «امیدواریم بر اساس کارهایی که تاکنون برای تنظیم دقیق رویه‌­های سوخت­‌گیری مخازن انجام داده­‌ایم فقط یکبار نیاز به تمرین باشد، اما باید واقع‌­بین بود و این احتمال را در نظر گرفت که ممکن است بیش از یک “تمرین نهایی پرتاب همراه با سوخت” نیاز باشد، چون باید به دستورالعملی برسیم که برای شمارش پرتاب هموارتر مورد نیاز است و در روز پرتاب بهترین فرصت را برای تنظیم پنجره‌­های پرتاب فراهم کند.»

هنگام پرتاب موشک SLS با تولید نیروی بالابرنده 8/8 میلیون پوند قدرتمندترین پرتابه‌­ای خواهد بود که تاکنون زمین را ترک کرده است. آرتمیس 1 ماموریت بی­‌سرنشینی است که فضاپیمای اوریون را به دورترین نقطه‌­ای می‌­فرستد که تاکنون یک فضاپیما به آنجا سفر کرده است – 450 هزار کیلومتر دورتر از زمین که درست 64 هزار کیلومتر دورتر از ماه قرار دارد. (رکورد دورترین سفر فضاپیمای سرنشین­‌دار متعلق به فضاپیمای آپلو 13 است که مسافت تقریبی 399 هزار کیلومتر را طی کرد).

Artemis map

این مأموریت 4 یا 6 هفته به طول می­‌انجامد و سپس اوریون به زمین باز می­‌گردد و در اقیانوس آرام نزدیک ساحل کالیفرنیا با چتر فرود می­‌آید. از آنجایی­‌که اولین پرتاب قرار بود در سال 2016 انجام شود، تأمین هزینه و ساخت سامانه پرتاب فضایی(SLS) و سخت افزار اوریون تاکنون چندین‌بار به تأخیر افتاده است که به نوبه خود بر مأموریت­‌های آرتمیس بعدی اثر می‌گذارد.

اکنون ناسا پرواز سرنشین‌­دار آرتمیس 2 را برنامه‌­ریزی می­‌کند که قرار است تا بعد از تاریخ می 2024 فضانوردان را بدون اینکه روی ماه فرود بیایند به مداری دور ماه بفرستد. مأموریت آرتمیس 3 که از یک سامانه فرود سرنشین­‌دار استفاده خواهد کرد، به شرکت اسپیس ایکس واگذار شده تا نسخه‌­ای از فضاپیمای استارشیپ خود را بکار برد و دو فضانورد را که شامل اولین فضانورد زن می­‌شود روی سطح ماه فرود آورد. این مأموریت نیز برای بعد از سال 2025 برنامه­‌ریزی شده است. با وجود تأخیر در مأموریت آرتمیس 1، نلسون در این هفته عنوان کرد که سال 2025 همچنان سال پرتاب آرتمیس 3 خواهد بود.

ترجمه: محمد نوده فراهانی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: phys.org

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.