بیگ بنگ: موشک سایوز روز جمعه از پایگاه بایکونور قزاقستان دو فضانورد روس و یک فضانورد آمریکایی، را با موفقیت به سوی ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب کرد. فضاپیما حامل «اولگ نوویتسکی» ، «پتر دوبرووا» فضانوردان روس و «مارک وانده هی» فضانورد آمریکایی بود.

soyuzms crewشلیک موشک سایوز این بار با برنامه‌های گسترده در روسیه برای گرامیداشت شصتمین سال حضور یوری گاگارین، در فضا همزمان شد. یوروی گاگارین نخستین انسانی بود که در سال ۱۹۶۱ و در چارچوب برنامه فضایی اتحاد جماهیر شوروی از مدار زمین خارج شد و به فضا رفت.

aahQyhptkDJohuSKHY

صنعت فضایی روسیه هم‌اکنون با ناسا و شرکت خصوصی اسپیس‌ایکس در حال رقابت است. ایستگاه فضایی بین‌المللی، یک آزمایشگاه فضایی به ارزش حدود یکصد میلیارد دلار است که در آن انواع آزمایش‌ها در شرایط فضا توسط چند کشور از جمله روسیه، آمریکا و ژاپن و آژانس فضایی اروپا انجام می‌گیرد. سفر فضانوردان حدود سه ساعت طول کشید، هم اکنون ده فضانورد در ایستگاه فضایی اقامت دارند. در ویدئوی پایین نحوۀ اتصال کپسول سایوز به ایستگاه فضایی را می‌بینیم:

این ایستگاه در ارتفاع ۴۰۰ کیلومتری زمین قرار دارد و با سرعت حدود ۲۷ هزار کیلومتر در ساعت هر ۹۰ دقیقه یکبار به دور زمین می‌چرخد. فضانوردان برای اینکه به این ایستگاه برسند باید کم‌کم ارتفاع خود را زیاد کرده و همراستا با این ایستگاه حرکت کنند و در نهایت به ایستگاه نزدیک شده و به آن متصل شوند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: space.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.