هیچ جا مثل “خانه” نمی شود. تریسی “کالدول دایسون” فضانورد ساکن ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) در حال نگریستن از پنجره ی ایستگاه به سیاره ایست که زادگاه همه ی ما بوده و خود او نیز به زودی به آن برخواهد گشت. ایستگاه بین المللی که در ارتفاع 350 کیلومتری بر فراز زمین قرار گرفته، آنقدر بالا هست که افق زمین از درون آن، به وضوح منحنی دیده شود.
Earth
دایسون از این پنجره ها، مجموعه ابرهای زمین را به رنگ سفید می بیند به اضافه ی اقیانوس ها و جوِ زندگی بخش زمین که به رنگ آبی دیده می شوند.
ایستگاه فضایی هر 90 دقیقه یک بار به دور زمین می گردد. برای ساکنان زمین نیز نگاه کردن به بالا و به ایستگاه فضایی کار سختی نیست. ایستگاه را می توان از بعد از غروب آفتاب، چندین بار به شکل یک نقطه ی روشن و متحرک در آسمان دید. با تلسکوپ حتی می توان بخش های گوناگون آن را نیز تماشا کرد.
این تصویر از پنجره ی بخشی از ایستگاه فضایی به نام “کوپولا” گرفته شده (کوپولا بخشی است که به عنوان برج مراقبت و نظارت ایستگاه عمل می‌کند. پنجره‌های بزرگ این بخش به فضانوردان امکان تماشای مستقیم عملکرد بازوهای روباتی و مانور فضاپیماهای نزدیک به ایستگاه را می‌دهد. از کوپولا برای رصد کردن زمین نیز استفاده می‌گردد. پنجره‌های کوپولا دارای درپوش‌های ویژه‌ای هستند که آنها را از صدمهٔ خرده‌شهاب‌سنگ‌ها محافظت خواهند کرد.)

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه