بیگ بنگ: روی کاغذ “جیم برایدنستاین” رییس ناسا و “ایلان ماسک” مدیر عامل اسپیس ایکس، بهترین دوستان هم هستند. آنها سال‌ها با هم همکاری کردند و توانستند تا حدودی راه سخت ِ پرتاب انسان‌ به فضا از خاک آمریکا، را هموار کنند – اما به جای اینکه به همکاری خود ادامه دهند، در مقابل هم ایستاده‌اند!

elon musk nasa head feudبه گزارش بیگ بنگ، این مشکل هنگامی آغاز شد که برایدنستاین یک روز قبل از اینکه ماسک برای ارائه آخرین بروزرسانی استارشیب آماده شود، از عدم مشاهده هیچگونه پیشرفت در قرارداد بین ناسا و اسپیس ایکس گله کند شکایت کند. در بیانیه برایدنستاین چنین عنوان شده است: «من مشتاقانه منتظر بیانیۀ اسپیس ایکس هستم، همچنین کارهای قرارداد خدمه تجاری سال‌ها از برنامه عقب افتاده است. ناسا انتظار دارد تا همان میزان از شور و اشتیاق را در سرمایه‌گذاری‌های مالیات دهندگان آمریکایی هم ببیند. اکنون زمان ِ مشاهده نتایج است نه تعلل در کارها.»

این سخنان برای اسپیس ایکس، که سال‌ها شریک نزدیک ناسا بود – آنقدر غیرمعمول  بود که وبسایت CNET برایدنستاین را “فردی خرابکار” نامید که در راس امور قرار گرفته است. کرو دراگون اسپیس ایکس در طی این سال‌ها شاهد پیشرفت قابل توجهی بوده. این برنامه در ماه مارس توانست بدون خدمه از ایستگاه فضایی بین‌المللی بازدید کرده و یک آزمایش سیستم فرار اضطراری را با موفقیت پشت سر بگذارد.

اما همه‌چیز همیشه به همین راحتی پیش نمی رود. در ماه آوریل، انفجار گسترده‌ای در کپسول‌های کرو دراگون رخ داد و تست علت آتش سوزی موتور، عیب بزرگی را نشان داد. به گزارش رویترز، برایدنستاین در آن زمان دربارۀ پروژه کرو دراگون گفت: «شکی نیست که برنامه تغییر خواهد کرد. چرا که این چیزی نیست که در ابتدا برنامه‌ریزی شده بود.»

بر اساس گزارش‌ها، نسخۀ آزمایشی Demo-2، اولین پرواز آزمایشی خدمه اسپیس ایکس به ایستگاه فضایی، قرار است زودتر از ماه نوامبر انجام شود، لذا این شرکت هنوز تاریخ آن را به طور رسمی اعلام نکرده است. اما اختلاف بین ماسک و برایدنستاین هنوز تمام نشده است.

سخنگوی ناسا در این خصوص گفت که این آژانس بطور فعال از اسپیس ایکس در توسعه برنامۀ استارشیپ پشتیبانی می کند. البته هنوز معلوم نیست که برایدنستاین در بیانیه‌ بعدی خود چه موضعی بگیرد. سخنگوی ناسا در ادامه سخنانش گفت:« برایدنستاین تأکید می کند که بازگشت فضانوردان آمریکایی، راکت‌ها و فضاپیماهای آمریکایی‌ای که از خاک آمریکا پرتاب شده‌اند، باید اولویت اصلی شرکای خدمۀ تجاری ناسا باشد. در عین حال اسپیس ایکس از تخصص و تجهیزات آزمایشی ناسا برای مدل‌سازی آیرودینامیکی و آزمایش استارشیپ خود بهره گرفته است.»

nasa feud elon spacex tourالبته هنوز سوالات زیادی در این خصوص بی‌پاسخ مانده‌اند. مثلا، چرا برایدنستاین در وهلۀ اول چنین بیانیه‌ای را منتشر کرد؟ ادیتور ارشد فضایی، اریک برگر که از نزدیک بر این صنعت نظارت دارد، اظهار داشت که این سخنان صرفاً “بازتاب این امر هستند که [برایدنستاین] تمایل دارد شاهد تلاش ِ تمام پیمانکاران ناسا در آخرین مهلت قراردادهای دولتی باشد.»

برگر در توییتر خود گفت: «جیم با خوشحالی فضای تجاری و مملو از تلاش را در آغوش خواهد گرفت، اما دست‌های وی تا حدی توسط سنا بسته شده‌اند. امسال روابط ناسا با دولت فعلی چندان خوب پیش نرفته. کاخ سفید بودجه زیادی را برای مأموریت آرتمیس 2024 ناسا و سفر به ماه تصویب کرده است – اما در عین حال بیان داشته که ناسا به هیچ وجه آمادۀ بازگرداندن فضانوردان آمریکایی به ماه نیست.

بنابراین در حالی که برایدنستاین مبلغ  1.6 میلیارد دلار بودجۀ اضافی را برای پروژۀ آرتمیس درخواست کرده بود. ماه‌ها بعد، هنوز در حال ِ تلاش برای اخذ این بودجه اضافی است که احتمالا برای محققان ناسا ناامید کننده خواهد بود. تاکنون، سنا فقط 1.2 میلیون دلار را به کلیۀ برنامه‌های اکتشافی ناسا تخصیص داده و تنها 744 میلیون دلار از یک میلیارد دلار درخواستی ناسا که مخصوصاً برای فرودگرهای قمری انسانی درخواست شده بود، ارائه شده است.

در عین حال، برنامۀ خدمه تجاری ناسا نیز پیشرفت کندی داشته است. فضانوردان ناسا سعی کرده‌اند سیستم‌های فرار اضطراری را در مرکز فضایی کندی آزمایش کنند، اما این روند به طور کلی به آهستگی پیش می‌رود. اختلاف برایدنستاین و ماسک نشان می‌دهد که بین صنعت فضایی خصوصی و دولتی تنش‌هایی وجود دارد زیرا – یکی به ساخت موشک برای رسیدن به مریخ فکر می‌کند، در حالی که دیگری برای اخذ سرمایۀ لازم مدام در حال چانه‌زدن است.

ترجمه: سهیلا دوست پژوه/ سایت علمی بیگ بنگ