بیگ بنگ: برای آن که بفهمید چند سیاره در جهان ما می توانند شرایط مساعد برای وجود حیات را داشته باشند، اول باید تصمیم بگیرید که تعریفی از مفهوم کلی حیات و زندگی داشته باشید.

planets-life-origبه گزارش بیگ بنگ، برای آنهایی که آشنایی با این مسئله ندارند، معادله‌ی دریک(drake equation)، معادله ای است که از آن به منظور برآورد تعداد تمدن‌های فرازمینی قابل تشخیص در کهکشان راه شیری استفاده می‌شود. تنها مشکل این است که معادله دریک پاسخ دقیقی به ما نمی دهد، تنها به ما می گوید با فاکتورهای لازم چنین نتیجه ای بدست می آید.(چیزی که نمی توانیم دقیق بدست بیاوریم؛ چون همه ای اینها فرضی هستند)و این وقتی جالب می شود که تصور کنیم می توانستیم سیاره ای پیدا کنیم که ساکنانش بجای کربن از بتون ساخته شده باشند. این احتمال بعیدی خواهد بود؛ در عوض، ما باید معیارهای زندگی بر روی زمین را تعریف کنیم و ببینیم کدام یک از سیارات دیگر شرایط لازم را دارند.

نیازمندی ها خودشان واضح و مشخصند. به عنوان مثال، ما به آب مایع نیاز داریم، آب میتواند مواد شیمیایی را حل کند و انتقال دهد و موجب واکنش های متابولیسمی مهم شود. ما همچنین برای ایجاد و حفظ زندگی به انرژی نیاز داریم؛ پس انرژی نور(از یک ستاره و اتمسفر) یا انرژی شیمیایی(از یک واکنش شیمیایی) باید وجود داشته باشد. به مواد غذایی هم برای ساخت و ادامه دادن زندگی نیازمندیم. یک سیاره با چرخه ی آب، اتمسفر مناسب یا فعالیتهای آتشفشانی می تواند مواد غذایی را دوباره تامین کند و این چرخه را به حرکت در آورد.

اینگونه که به نظر می رسد شانس زیادی برای پیدا کردن سیاره ای که شرایط زندگی ما را فراهم کند در جهان وجود ندارد. شرایطی که برای ادامه حیات لازم داریم خاص و جزئی اند. به هر حال…احتمالا یک سیاره ی دیگر هست؟یا دو تا؟ یا شاید 60 میلیارد سیاره تنها در کهکشان ما باشند که بتوانند از حیات پشتیبانی کنند. بله این درست است…ما به آن خاصی که فکر می کنیم نیستیم. اینطور که معلوم می شود، اکنون دانشمندان معتقدند فقط در کهکشان راه شیری، 60 میلیارد سیاره در منطقه قابل سکونت و حیات پذیر وجود دارد.

151112115754-gj-1132b-exlarge-169منطقه قابل سکونت به مکانی می گویند که یک سیاره به اندازه ای گرم باشد که آب در سطح آن بصورت ِ مایع باشد، بدون آنکه تبخیر شود. همچنین سیاره باید نزدیک یک ستاره باشد یا ابر پوشاننده ای داشته باشد که رطوبت را نگه دارد. با وجود صدها میلیارد ستاره در کهکشان راه شیری، مناطق قابل سکونت بسیاری بیرون از اینجا وجود دارند. بنابراین، این بهترین جوابی است که ما اکنون میتوانیم درباره حیات در کهکشان خودمان که یکی از میلیاردها کهکشان در جهان است بدهیم.

هر کهکشان ستاره های فراوانی در خود جای داده که در نزدیکی هر کدام یک سیاره با دمای معتدل میتواند وجود داشته باشد. بهترین تخمینی که دانشمندان تا کنون زده اند چیزی حدود 22^10×5 سیاره است. به عبارتی دیگر، چون تازه شروع به درک و فهم سیاره های کهکشانمان کرده ایم، دقیقا نمی توانیم بگوییم چند سیاره در جهان وجود دارد که می تواند پذیرای بشر و حیاتی مثل ما باشد.

مترجم: فرناز فیض/ سایت علمی بیگ بنگ