بیگ بنگ: ناسا و اسپیس ایکس در حال هماهنگی برای مأموریت‌ سرنشین‌دار جدید هستند تا یک موشک چهار فضانورد را از خاک آمریکا به ایستگاه فضایی بین‌المللی برساند.

jsceبه گزارش بیگ بنگ، مأموریت کرو 2 اسپیس ایکس/ ناسا قرار است در 20 آوریل(31 فروردین 1400) فضانوردان “شین کیمبرو” و “کاترین مگان مک‌ آرتور” از ناسا، “آکیهیکو هوشیده” از آژانس اکتشاف هوافضای ژاپن و فضانورد “توماس پسکی” از آژانس فضایی اروپایی را با موشک فالکون 9 به سمت ایستگاه فضایی پرتاب کند. این مأموریت از مجتمع پرتاب 39A در مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا انجام می‌شود.

خدمه قرار است یک اقامت طولانی مدت در آزمایشگاه موجود در مدار داشته باشند و چندین ماه تحقیقات علمی انجام دهند و سپس این چهار فضانورد در پاییز سال 2021 به کره زمین باز می‌گردند. پرواز آزمایشی دمو-2 اسپیس ایکس ناسا در سال 2020 تکمیل شد و آخرین پرواز نمایشی کرو دراگون بود. سپس ناسا مجوز سیستم کرو دراگون را پیش از مأموریت کرو-1 صادر کرد. هر چهار فضانورد برای مأموریت کرو-2 در جولای سال 2020 ثبت نام کرده بودند و شروع به کار و تمرین بر روی فضاپیمای اسپیس ایکس کردند تا بتوانند برای مدت طولانی در ایستگاه فضایی بمانند.

jsce

“شین کیمبرو” فرماندۀ فضاپیمای کرو دراگون و مأموریت کرو-2 است. کیمبرو مسئول تمامی مراحل پرواز است، از پرتاب گرفته تا ورود مجدد. او همچنین به عنوان مهندس پرواز اکسپریشن 65 در ایستگاه فضایی فعالیت می‌کند. کیمبرو که در سال 2004 به عنوان فضانورد ناسا برگزیده شد، نخستین‌بار در سال 2008 در مأموریت STS-126، با شاتل فضایی اندور به ایستگاه فضایی رفت. او در سال 2016 با فضاپیمای سایوز روسی در مأموریت اکسپریشن 49/50 به ایستگاه فضایی رفت و مجموعاً 189 روز را در فضا سپری کرد و شش راهپیمایی فضایی انجام داد. “کیمبرو” سرهنگ بازنشسته‌ی ارتش آمریکا است و مدرک کارشناسی خود در رشته‌ی مهندسی هوافضا را از آکادمی نظامی ایالات متحده در وست پوینت نیویورک و مدرک کارشناسی ارشد خود در تحقیق در عملیات را از موسسه فناوری جورجیا در آتلانتا اخذ کرد.

shane kimbrough“کاترین مگان مک آرتور” خلبانِ فضاپیمای کرو دراگون و معاون مأموریت است. مک آرتور مسئول سیستم‌های فضاپیما و عملکرد می‌باشد. او همچنین یک عضو خدمه‌ی ایستگاه فضایی طولانی مدت است که برای اولین‌بار به ایستگاه فضایی سفر خواهد کرد. مک آرتور که در سال 2000 به عنوان فضانورد برگزیده شد، در مأموریت STS-125 یعنی آخرین مأموریت تلسکوپ فضایی هابل به عنوان یک متخصص مأموریت در شاتل فضایی آتلانتیس پرواز کرد. مک آرتور بازوی رباتیک شاتل را به مدت 12 روز کنترل کرد و 21 ساعت را در فضا سپری کرد. او تلسکوپ و اعضای خدمه‌ را در پنج راهپیمایی‌ فضایی که به پشتیبانی و به‌روزرسانی نیاز داشت هدایت کرد. او دارای مدرک کارشناسی در رشته‌ی مهندسی هوافضا از دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس و مدرک دکترا در رشته‌ی اقیانوس‌شناسی از دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو است.

Megan McArthur nasa“آکیهیکو هوشیده” متخصص مأموریت برای کرو-2 است. او به عنوان متخصص مأموریت به طور نزدیک با فرمانده و خلبان کار خواهد کرد تا فضاپیما را در حین مراحل پرتاب و ورود مجدد پرواز نظارت کنند. هوشید در ایستگاه فضایی به یک مهندس پرواز برای اکسپریشن 65 تبدیل خواهد شد. هوشید در سال 1992 به آژانس هوا فضایی ژاپن محلق شد و در فوریه 1999 به عنوان فضانورد داوطلب برگزیده شد. هوشیده کارآزمودۀ دو پرواز فضایی است. در ژوئن سال 2008، او در مأموریت STS-124 به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرواز کرد تا ماژول آزمایش ژاپنی «کیبو» را به این ایستگاه تحویل دهد. از جولای تا نوامبر 2012، او به مدت 124 روز به عنوان مهندس پرواز برای مأموریت اکسپریشن 32/33 در ایستگاه فضایی حضور داشت. کرو دراگون سومین فضاپیمایی خواهد بود که نوگوشی با آن به آزمایشگاه مستقر در مدار زمین پرواز خواهد کرد.

Akihiko Hoshide“توماس پسکی” نیز متخصص مأموریت برای کرو-2 است که با فرمانده و خلبان کار می‌کند تا فضاپیما را در حین مراحل پرتاب و ورود مجدد، نظارت کند. پسکی در ایستگاه فضایی به یک عضو خدمه‌ی طولانی مدت تبدیل خواهد شد. او در می 2009 توسط سازمان فضایی اروپا به عنوان فضانورد داوطلب برگزیده و مشغول به کار شد و در حین پروازها از مرکز کنترل مأموریت با فضانوردان ارتباط برقرار می‌کرد. او قبلاً به عنوان بخشی از مأموریت‌های اکسپریشن 50 و اکسپریشن51 به فضا سفر کرده بود و یک فضاپیمای روسی به نام سایوز را هدایت کرد و 196 روز را در فضا سپری کرد. مأموریت او شامل دو راهپیمایی فضایی جهت ماندگاری در ایستگاه بود: یک راهپیمایی برای تعویض باطری‌ها در یک کانال الکتریکی و دیگری برای تعمیر یک نشست خنک کننده و سرویس کردن بازوی رباتیک.

Thomas Pesquetموشک فالکون 9 کرو دراگون که حامل چهار مسافر است را با سرعت 28 هزار کیلومتر بر ساعت به سمت ایستگاه فضایی پرتاب می‌کند. فالکون 9 که برای پرتاب این مأموریت مورد استفاده قرار خواهد گرفت از یک بوستر یکسان همانند کرو-1 اسپیس ایکس/ ناسا استفاده خواهد کرد که در واقع اولین‌باری است که یک بوسترِ تایید شده برای پرتاب خدمه به کار خواهد رفت.

زمانی که کاوشگر به مدار برسد، مرکز کنترل مأموریت اسپیس ایکس و خدمه یک سری از مانورهای خودکار را نظارت خواهند کرد تا فضانوردان کرو-2 را به منزل جدیدشان هدایت سازند. پس از اینکه کرو دراگون به ایستگاه فضایی برسد و در موقعیت تخلیه‌ی مسافران قرار خواهد گرفت. این فضاپیما به گونه‌ای طراحی شده که به طور خودکار فضانوردان را در ایستگاه فضایی تخلیه کند و در صورت لزوم، کنترل و پرواز دستی امکانپذیر خواهد بود.

falconپس از قرارگیری در موقعیت تخلیه، خدمه‌ی اکسپریشن 65 از جمله فضانوردان کرو-1 که هنوز در ایستگاه هستند از فضانوردان کرو-2 در ایستگاه فضایی استقبال خواهند کرد. در این هنگام تعداد خدمه‌ی ایستگاه فضایی مجدداً به هفت نفر افزایش خواهد یافت و زمان لازم برای تحقیقات خدمه افزایش خواهد یافت.

کپسول کرو دراگون به مدت یک ماه، در ایستگاه باقی خواهد ماند. این همان کپسول کرو دراگون یکسان به نام «اندور» است که فضانوردان “داگلاس هارلی” و “رابرت بنکن” را برای مأموریت تاریخی دمو-2 به ایستگاه فضایی رسانده بود. فضانوردان کرو-2 در مدت زمان اقامت خود در ایستگاه فضایی به انجام تحقیقات علمی جدید و هیجان‌انگیزی در حیطه‌هایی مثل تکنولوژی پزشکی، سلامت انسان و مواد مفید برای حیات بر روی کره زمین، می‌پردازند.

اعضای خدمه Butterfly IQ Ultrasound (یک دستگاه مافوق صوت پرتابل که همراه با یک دستگاه رایانه‌ی همراه در محیط فضا به کار می‌رود) را آزمایش خواهند کرد. آنها همچنین تحقیقات مهندسی بافت گوناگونی را انجام خواهند داد، مثل مطالعات مربوط به سلامت استخوان، قلبی-عروقی، ماهیچه و کبد. یک آزمایش از فروشگاه خرده‌فروشی تارگت رشد پنبه در میکروگرانش را مطالعه خواهد کرد تا تنوع بهتری از پنبه را شناسایی کند که مستلزم آب کمتر و استفاده‌ی کمتری از آفت‌کش‌ها است.

فضانوردان کرو-2 در حین اقامت خود در آزمایشگاه مستقر در مدار، فضاپیمای بارکش از جمله نورثروپ گرومن سیگنوس و بارکش دراگون اسپیس ایکس را مشاهده خواهند کرد. آنها یک سری راهپیمایی فضایی برای نصب آرایه‌های خورشیدی جدید انجام خواهند داد که مجموع توان موجود ایستگاه را از 160 کیلووات به 215 کیلووات افزایش خواهد داد. در پایان مأموریت، کرو دراگون به طور خودکار همراه با چهار فضانورد خود از ایستگاه جدا می‌شود و مجدداً وارد جو زمین می‌شود. پس از فرود به ساحل فلوریدا، کشتی بازیابی اسپیس ایکس خدمه را سوار خواهد کرد و آنها را به ساحل برمی‌گرداند تا سوارهواپیما شوند و به مرکز فضایی جانسون ناسا در هیوستون بازگردند.

مأموریت کرو-2 تلاش‌های برنامه‌ی کرو تجاری ناسا را ادامه می‌دهد تا سرپرستی آمریکا در پرواز فضایی انسان را حفظ کند. مأموریت‌های کرو تجاری طولانی مدت و منظم به ناسا امکان می‌دهد تا تحقیقات مهم و بررسی‌های تکنولوژی در ایستگاه فضایی را ادامه دهند. چنین تحقیقی به نفع مردم کره زمین است و اساس اکتشافات آتی ماه و مریخ را فراهم خواهد کرد. ماموریت آرتمیس این آژانس نخستین زن و یک مرد دیگر را بر روی سطح ماه فرود خواهد آورد.

ترجمه: سحر الله‌وردی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: NASA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.