بیگ بنگ: چهار فضانورد ناسا با فرماندهی «یاسمین مقبلی» فضانورد ایرانی تبار ناسا برای یک ماموریت شش ماهه به فضا پرتاب شدند.

vAeCaHZvTjzUDWTrqzizL

ماموریت کرو-۷ در ساعت ۳:۲۷ بامداد به وقت منطقه زمانی شرقی(۱۰:۵۷ به وقت تهران) پس از یک روز تاخیر به سمت ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب شد. مرحله اول موشک تنها سه دقیقه پس از پرتاب جدا شد و پس از هشت دقیقه از پرتاب روی سکو فرود آمد.

در این سفر فضایی “یاسمین مقبلی” فضانورد و فرمانده ماموریت ناسا بود و همراهنش “آندریاس موگنسن” فضانورد و خلبان آژانس فضایی اروپا، ساتوشی فوروکاوا فضانورد سازمان هوافضای ژاپن و “کنستانتین بوریسوف” فضانورد سازمان فضایی فدرال روسیه بود. این اولین پرواز فضایی برای مقبلی و بوریسوف و دومین پرواز برای موگنسن و فوروکاوا می‌باشد.

nasa
از سمت چپ به راست: کنستانتین بوریسوف(روسکاسموس)،آندریاس موگنسن(آژانس فضایی اروپا)، یاسمین مقبلی(ناسا) و ساتوشی فوروکاوا(آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن)

سفر فضانوردان به ایستگاه فضایی ۲۹ ساعت طول می‌کشد، زیرا دراگون رفته رفته به مدار بالاتر می‌رود. یاسمین مقبلی پس از رسیدن به نقطه بی‌وزنی، ضمن تشکر از اسپیس ایکس بابت پروازی روان به فضا گفت: «اسپیس ایکس، ممنون بابت پرواز. شگفت‌انگیز بود. ما شاید چهار نفر از چهار ملیت مختلف باشیم، ولی یک تیم متحد با مأموریتی مشترک هستیم.» ویدئوی پرتاب را در زیر تماشا کنید:

 

این دومین پرتاب فضایی است که یک فضانورد ایرانی-آمریکایی در آن حضور داشته است. نزدیک به دو دهه است که هیچ فرد ایرانی-آمریکایی به فضا پرواز نکرده بود. اولین نفر، انوشه انصاری، گردشگر فضایی بود که در سال ۲۰۰۶ هزینه‌ی ماموریت به ایستگاه فضایی را خود تامین کرد.

مقبلی در مصاحبه‌ای ویدئویی پیش از پرتاب در روز ۲۵ ژوئیه از مرکز فضایی جانسون ناسا در هیوستون، درباره نقطه‌ی عطف حضور خود در فضاپیمای کرو-۷  گفت: «من فکر می‌کنم مهم است. مردم به‌ ویژه افراد جوان‌تر وقتی می‌توانند با یک فرد ارتباط برقرار کنند، می‌توانند باور کنند که توانایی انجام کاری را نیز دارند و بنابراین هر زمان که ما به تنوع افرادی که در فضا به پرواز در می‌آیند، می‌افزاییم، در را برای نسل‌های آینده باز می‌کنیم تا افراد بیشتری باور کنند که می‌توانند این کار را انجام دهند.»

spacex crew launch

ماموریت‌های اسپیس‌ایکس که توسط ناسا تامین مالی می‌شوند، فضانوردان را با فضاپیمای کرو دارگون که کاملا چندبار مصرف است و موشک فالکون ۹ که تا حدی قابل استفاده مجدد است، به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌فرستند. مرحله اول موشک‌های این ماموریت‌ها یا بوستر به زمین باز می‌گردد تا بر روی یک سکوی شناور بدون سرنشین یا در خشکی فرود بیاید.

فضانوردان کرو-۷ جایگزین چهار فضانوردی خواهند شد که در ماه مارس در ماموریت «کرو-۶» به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرواز کرده بودند. مقامات ناسا گفتند که کرو-۶ حدود پنج روز پس از رسیدن کرو-۷ به آزمایشگاه مداری، به زمین بازخواهد گشت. سرنشینان ماموریت کرو-۷ قرار است حدود شش ماه را در ایستگاه فضایی بین‌المللی بگذرانند.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: NASA , space.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.