بیگ بنگ: اگرچه تاکنون هیچ شواهدی از “حیات فرا زمینی” کشف نشده، اما این بدان معنا نیست که حیات بیگانه وجود ندارد. اکنون محققان در این فکر هستند که پس از کشف حیات بیگانه چه رویکردی باید پیش گرفت.

ManOnFieldSurroundedByLights

به گزارش بیگ بنگ، بسیاری از دانشمندان تصور می‌کنند که وجود “حیات بیگانه” یک احتمال آشکار است. به گفته‌ی دانشمندان ناسا، در حالی که هنوز شواهد محکمی برای تأیید حیات هوشمند نیافته‌ایم، با این وجود همیشه به دنبال پاسخ این سوال هستیم که آیا در کیهان تنهاییم یا خیر. پس باید کاملا آماده باشیم و بدانیم چگونه رفتار کنیم.

در یک تفسیر علمی جدید “جیمز گرین” دانشمند ارشد ناسا و تیمش، توضیح دادند که شواهد حیات فرازمینی باید دسته‌بندی شوند. این تیم می‌گوید: «نسل ما بصورت علمی به دنبال شواهدی از “حیات فرا زمینی”  است. وقتی چنین پتانسیلی در این عرصه داریم، پس در قبال آن مسئولیم.»

محققان معتقدند برای اندازه‌گیری و ترسیم اکتشافات جدید به یک “مقیاس‌بندی” نیاز داریم. مقیاسی که در پایین‌ترین سطح، بر شناسایی اولیه‌ی نشانه‌های زیستی تمرکز دارد و در بالاترین سطح هم به خاص‌ترین و معین‌ترین اندازه‌گیری‌ها می‌پردازد. چنین مقیاسی به دانشمندان کمک می‌کند تا یافته‌های جدید را به خوبی تفسیر نمایند.

حیات فرازمینی می‌تواند به طور تقریبی به دو دسته طبقه‌بندی شود. نخستین دسته بر تنها حیات تاکید داشته و شامل حیات میکروبی و دیگر اشکال ساده حیات است. بدون تکنولوژی و تمدن، حیات توانایی ساخت سیگنال هایی که بتوانند در طول کهکشان سفر کنند را ندارد. با این حال، بسیاری از دانشمندان به بررسی اتمسفر و دیگر شاخص‌ها هم در داخل و هم در خارج از منظومه شمسی بعنوان بخشی از جستجوی حیات در خارج از سیاره­‌مان – زمین – ادامه می­‌دهند. جستجوی هوش فرا زمینی خارج از این دسته بوده و در جستجو برای یافتن تمدن‌های پیشرفته می­باشد. بیشتر جستجوهای اخترشناسان متمرکز بر یافتن سیگنال‌های رادیویی و یا سیگنال‌های نوری می­باشد که می­‌تواند بر وجود یک حیات بیگانه دلالت کند.

بنابراین امکان حیات فرازمینی در کیهان وجود دارد. تعداد بی‌شماری از سیارات در منظومه‌های ستاره‌ای وجود دارد که می‌توانند میزبان هوش بیگانه باشند. اگر آنها توان ارسال سیگنال‌های رادیویی دارند یا قادر به مسافرت میان ستاره‌ای و پیدا کردن ما باشند، بدون شک بایستی از تکنولوژی برتری نسبت به ما برخوردار باشند. پس باید در ارتباط با آنها احتیاط لازم انجام شود. در ضمن همانگونه که ما حیات فرازمینی را با عنوان “بیگانگان فضایی” می‌خوانیم، آنها نیز ما را اینگونه خواهند خواند.

البته برخی انسان‌ها آنقدر هوشمند خواهند بود تا حیات فرازمینی را نیز به عنوان یک موجودیت طبیعی، متفکر و زنده بدانند. چه کسی می‌داند؟ ممکن است کاملاً شبیه به ما باشند. و یا شاید شبیه همان موجودات ترسناکی باشند که در داستان‌های علمی-تخیلی می‌شناسیم. هیچکس هنوز چنین حقایقی را نمی‌داند، اما حداقل این احتمال بسیار بسیار قوی وجود دارد که اشکال دیگری از حیات نیز در کیهان وجود دارند و نوع ارتباط و دسته‌بندی شواهد وجود آنها، می‌تواند بسیار کارآمد باشد.

هم اکنون سه راه برای یافتن حیات فرا زمینی وجود دارد. اولین راه این است که به آنجا رفته و یا از نزدیک آن را بررسی کنیم؛ فرایندی که تنها در منظومه شمسی امکان‌پذیر است. دومین راه بررسی پرتوهای تابیده شده از سیارات است که به وسیله آن میتوان اتمسفر آنها را سیاره را بررسی کرد. سومین راه نیز جستجوی سیگنال‌هایی است که می‌­توانند نشان دهندۀ هوش فرازمینی باشند.

“بیل نلسون” رئیس ناسا بر این باور است که حیات بیگانه فرازمینی در کیهان وجود دارد. “نلسون” در یک مصاحبۀ جدید عنوان کرد: «باور شخصی من این است که عالم هستی بسیار پهناور است و احتمالا سیارات دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند از حیات پشتیبانی کنند.»

به گفته‌ی اخترشناسان، کشف حیات بیگانه توسط بشر یک رویداد تک بُعدی و بدون بازخورد نیست. در واقع این باور که ما در کیهان تنها نیستیم در همۀ جوانب تفکر انسان رخنه خواهد کرد. احساس ما نسبت به خودمان و جایگاهمان در سیارۀ زمین دستخوش تغییر خواهد شد. این یک اکتشاف مهم علمی و تحول‌آفرین محسوب می‌شود و احتمالا چندین دهه طول می‌کشد تا مردم با آن کنار بیایند.

سایت علمی بیگ بنگ/ منابع: Nature , space.com