بیگ بنگ: می توان گفت زمین در گذشته آتشفشانی بوده و درونش گازهای گلخانه‌ای وجود داشت، این حالت یادآور شباهت زیاد به سیاره ناهید است، این سیاره در حال حاضر محیط ِ بسیار سخت و طاقت‌ فرسایی دارد؛ سطحی خشک به رنگ قرمز ـ نارنجی و گرمایی فوق‌العاده سوزان که برای ذوب مس کافی است. اما طبق پژوهشی جدید ناهید طی 2 تا 3 میلیارد سال سیارۀ معتدلی بود و بیشترین شباهت را به زمین داشته؛ یعنی آب در سطح آن جاری بوده و دمایی متعادل شبیه به زمین داشته است.

Terrestrial planet sizesبه گزارش بیگ بنگ، سپس تغییرات قابل‌توجه این سیاره، بیش از ۷۰۰ میلیون سال پیش آغاز شد و ۸۰ درصد این سیاره را تحت تاثیر قرار داد؛ در نتیجه قابلیت سکونت در آن به تدریج کاهش یافت. با تجمع گازهای گلخانه‌ای در اتمسفر ناهید اقیانوس‌های آن از بین رفت و سیاره‌ای به شدت داغ (به شکلی که امروز می بینیم) باقی ماند که بادهایی با سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت در آن جریان پیدا می کنند.

photoناهید برای میلیاردها سال، آب و هوای ثابتی مانند زمین داشته و تغییرات اقلیمی، آن را به یک سیاره غیرقابل سکونت تبدیل کرده است. پس از تمام شدن ذخایر آب ناهید، میزان دی‌اکسید کربن در جو آن افزایش یافت و این، پایان امکان حیات در این سیاره بود. برخی از محققان معتقدند با انتشار گازهای گلخانه‌ای در زمین، سیارۀ ما نیز می تواند سرنوشتی همچون ناهید داشته باشد.

photoهمچنین دانشمندان معتقدند بشر با کنترل نکردن آب و هوای زمین و همچنین گرمای روزافزون خورشید،  می تواند به سرنوشت مریخ دچار شود. مریخ امروز به شدت سرد و خشک است. رودخانه‌ها و دریاهای سطح آن سالهاست که خشکیده و از بین رفته‌اند. اتمسفر سیاره نازک و ناچیز است و اگر میکروب‌های مریخی هنوز وجود داشته باشند، احتمالاً در لایه‌های زیرین و درونی مریخ گرد آمده‌اند.

venus marsروزی روزگاری، در حدود 4 میلیارد سال پیش، مریخ نیز درست مانند زمین سیاره‌ای گرم و بارانی بود. آب مایع در رودخانه‌های طویلی که در سطح مریخ جریان داشتند و به دریاهای کم عمق ختم می شدند جاری بود. لایه زخیمی از اتمسفر (جو) سیاره را پوشانده و آنرا گرم نگه می داشت.

به نظر شما چه سرنوشتی در انتظار زمین هست؟ تبدیل به مریخ یا ناهید؟

نویسنده: سمیر  الله‌وردی / سایت علمی بیگ بنگ

منابع: phys.org , dailymail.co.uk

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

5 دیدگاه

  1. از نظر شخصی من که بخواهید زمین به ناهید تبدیل میشه.
    چون داخل زمین اتش بزرگی هست که ممکنه فوران کنه و ما انسان ها رو از بین ببره…!
    ما باید سیاره ای رو برای زندگی انتخاب کنیم.
    مثل ماه یا مریخ.
    و اینکه مجبوریم زمین رو نرک کنیم چون سرنوشت زمین کاملا عین سرنوشت مریخ است.

  2. از نظر من که تبدیل به مریخ میشیم. چون زمین روز به روز در حال خشک شدنه. احتمال تبدیل شدن به ناهید هم نسبتا زیاده،،، ۵۰ ۵۰ است احتمال

  3. سلام
    با توجه به اینکه ما به شدت در حال تولید گازهای گلخانه ای هستیم من آینده ای. شبیه ناهید رو تصور میکنم.
    البته احتمالا تا رسیدن به وضعیت ناهید 500 میلیون سال فاصله داریم
    با سپاس از شما

  4. سلام.این که ناهید و مریخ میلیاردها سال مثل زمین امروزی بودند میشه تصور کرد زمانی حیات حتی به شکل پیشرفته روی اونها وجود داشته و بعدا از بین رفتند؟

    1. چرا که نه! از بدیهیاته! هرچند امکان داشته و درصدش هم بالاست ولی همین که حیوون بوده باشه خیلی جذابه!