بیگ بنگ: نتیجه تحقیقات ناسا نشان می دهد “اسکات کلی” فضانورد امریکایی، پس از یک سال ماندن در فضا، هفت درصد از بیان ژن‌های بدنش تغییر کرده است.

بیان ژن های بدن اسکات کلی، فضانورد امریکایی که برای مدتی دارای رکورد بیشترین تعداد روزهای حضور در فضا بود به شکلی «غیرمنتظره» تغییر یافته است. او و برادرش دوقلوهای همسانی هستند که پیش از آغاز سفر فضایی ۳۴۰ روزه اسکات کلی در ایستگاه فضایی، ژن‌های مشابهی داشتند. با این حال یافته‌های اولیه ناسا نشان می دهد حدود هفت درصد بیان ژن‌های این فضانورد اکنون تغییر یافته است. به این ترتیب او دیگر ژن‌های کاملا مشابه برادر دوقلوی همسان خود ندارد.

محققان که نام ساختار DNAی تغییر یافته را “ژنهای فضایی” نامیدند، اعلام داشتند که بسیاری از خصوصیات بیولوژیکی فضانورد نیز تغییر یافته است. متابولیسم فضانورد، سیستم ایمنی وی و “ساختار سلولی” او در سفرش به فضا، تغییر یافته است. گفته می شود که سلول‌های این فضانورد به اندازه کافی اکسیژن نگرفته و سیستم ایمنی بدن بیش از حد کار کرده است. احتمالا دلیل این تغییرات، تابش کیهانی در فضا و استرسی که از سفر به فضا به میان آمده است، می باشد.

سازمان فضایی ناسا برای تحقیق در مورد تاثیر سفرهای فضایی بر روی بدن انسان به بررسی متابولیت ها، سیتوکین‌ها و پروتئین‌های بدن اسکات کلی پرداخته است. سیتوکین‌ها وظیفه انتقال پیام بین یاخته‌های بدن انسان را برعهده دارند. متابولیت‌ها نیز مولکول‌های کوچکی هستند که در سوخت و ساز سلولی بدن شرکت دارند. این فضانورد ۵۴ ساله می گوید از طریق رسانه‌ها از یافته‌های ناسا مطلع شده است. او در صفحه توئیتر خود نوشت: «دیگر نباید مارک کلی را برادر دوقلوی همسان خودم اعلام کنم.» تحقیقات مذکور از نظر یافتن راهی برای از میان بردن دشواری‌های سفر 3 ساله به مریخ، بسیار حائز اهمیت می باشد. اما متخصصان بر این باورند که در این رابطه باید فعالیت‌های بیشتری انجام گردد.