بیگ بنگ: سطح‌نشین اینسایت ناسا که به بررسی اعماق مریخ می‌پرداخت، پس از چهار سال کاوش در سیاره سرخ، به طور رسمی بازنشسته شد.

InSight deploy movie

ناسا در پی قطع ارتباط “سطح‌نشین اینسایت” با زمین، پایان کار آن را اعلام کرد. این کاوشگر بیش از چهار سال در حال گردآوری اطلاعات درباره سیاره سرخ بود. اما در چند روز اخیر، ارتباط اینسایت با ایستگاه زمینی قطع شد و اینک بر این باورند که «انرژی کاوشگر» تمام شده است.

از آنجایی که روی پنل‌های خورشیدی اینسایت خاک نشسته بود، این کاوشگر قادر نبود تا انرژی مورد نظر خود را برای ادامۀ ماموریت تامین کند. مهندسان این ماموریت از چنین حالتی – زمانی که انرژی باتری‌های خورشیدی تمام می‌شوند – به‌عنوان «باس بی‌برق» یاد می‌کنند. ناسا در روزهای اخیر، آخرین عکسی که از این کاوشگر از خود ثبت کرده بود را به اشتراک گذاشتند.

insight

توییت ناسا (نوزدهم دسامبر ۲۰۲۲): انرژی من واقعا کم است، از این رو ممکن است این آخرین تصویری باشد که می‌توانم ارسال کنم. با این حال نگران من نباشید: دوران من در اینجا، هم سازنده و هم آرام بوده است. اگر بتوانم با تیم ماموریتم صحبت کنم، این کار را انجام خواهم داد. – اما به‌زودی از اینجا خارج خواهم شد. ممنون که با من ماندید.

فرودگر اینسایت از ۱۵ دسامبر (۲۴ آذر) تماسی با زمین نداشته است. دانشمندان پیش‌تر اعلام کردند که پس از تلاش‌های ناموفق پی‌درپی، این کاوشگر را بازنشسته کنند. اما در روزهای اخیر، فضاپیمایی که بر فراز مریخ پرواز می‌کند و داده‌های اینسایت را به زمین می‌فرستد، اکنون دو بار از کنار فرودگر عبور کرده و این کاوشگر از‌کار‌افتاده و بازنشسته شده است.

ناسا «محض اطمینان» گوش‌به‌زنگ سیگنالی از فرودگر خواهد ماند، اما انتظار ندارد چیزی از آن بشنود و از این رو، این ماموریت تمام‌شده در نظر گرفته می‌شود.

“توماس زورباکن” مدیر اجرایی ماموریت علمی ناسا، گفت: «من پرتاب و فرود این کاوشگر را تماشا کردم و در حالی که خداحافظی با یک فضاپیما همیشه غم‌انگیز است، دانش شگفت‌انگیزی که اینسایت به ما رساند انگیزه‌ای برای جشن گرفتن است. داده‌های لرزه‌ای به دست آمده از این ماموریت برنامه اکتشافی به‌تنهایی دید کلی فوق‌العاده‌ای را نه‌تنها در مورد مریخ، بلکه درباره دیگر اجرام سنگی، از جمله زمین ارائه می‌دهد.»

این سطح‌نشین- که «کاوش داخلی با استفاده از بررسی‌ لرزه‌نگاری، ژئودزی و انتقال حرارت» یا به اختصار «اینسایت» نام داشت – در نوامبر ۲۰۱۸ در مریخ فرود آمد و از آن زمان تاکنون فعال بود. اینسایت از این رو خارق‌العاده است که به نظر می‌رسد درون سیاره را بررسی می‌کند: این کاوشگر دارای یک لرزه‌سنج و کاوشگر حرارتی برای بررسی سیاره مریخ بود.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: scitechdaily.com , NASA