بیگ بنگ: زمانی که کاوشگر جدید مریخی در فوریه سال ۲۰۲۱ روی سطح مریخ بنشیند،‌ برای اولین بار امکان شنیدن صدای فرود آمدن روی مریخ و صدای فضای مریخ را فراهم خواهد آورد.

160715151942-01-mars-2020-rover-exlarge-169براساس گزارش CNN به نقل از همشهری، به گفته محققان پروژه 2020 مريخ،‌اين كاوشگر به چندين ميكروفن مجهز خواهد بود كه علاوه بر ثبت صداي فرود كاوشگر روي سطح مريخ،‌ صداي محيط اطراف حين حركت كاوشگر را نيز ثبت خواهد كرد. با اين شكل براي اولين‌بار صداي مريخ را خواهيم شنيد. ماموريت‌هاي پيشين مريخي از جمله فرودگر فونيكس ناسا نيز به ميكروفن مجهز بودند اما هرگز از اين تجهيزات استفاده نشد. در اين پروژه جديد مجموعه‌اي از دوربين‌ها و ميكروفون‌ها براي ثبت لحظه ورود به اتمسفر مريخ، كاهش ارتفاع و فرود آمدن روي مريخ مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

ماموريت اين كاوشگر در طول دو سال حضورش در سياره سرخ جستجو براي يافتن نشانه‌هاي حيات در مريخ است. مقامات ناسا قصد دارند اين كاوشگر را در بازه‌اي يك‌ماهه در سال 2020 پرتاب كنند و در صورتي كه كاوشگر تا آن زمان آماده پرواز نشود،‌ بايد دو سال ديگر در انتظار باقي بماند. دانشمندان مي‌گويند مريخ قابل سكونت‌ترين سياره در سامانه خورشيدي است،‌يا دست كم زماني بوده‌است اما اين سياره اكنون مكاني سرد و خشك است كه تحت تشعشعات شديد كيهاني قرار دارد و حيات به شكلي كه ما مي‌شناسيم روي آن مجالي براي وجود ندارد.

نمایی از مریخ نورد کنجکاوی
نمایی از مریخ نورد کنجکاوی

اما كاوشگر كنجكاوي پس از سپري كردن يك سال كريخي كه برابر 687 روز زميني است، شواهدي از شرايط مورد نياز براي زندگي ميكروبي در ميان سنگ‌هاي مريخي جمع‌آوري كرد. شواهدي كه نشان مي‌دهند زماني اين سياره مكاني مرطوب و گرم و بستر قابل سكونتي براي حيات بوده‌‌ است. هدف از ارسال اين كاوشگر جديد يافتن اين حيات باستاني و ديگر اسرار نهفته در مريخ است. اگرچه شايد اين ماموريت نيز شبيه به ماموريت كنجكاوي به نظر بيايد، اما ويژگي‌هاي متفاوت زيادي دارد از جمله آنكه تجهيزات آن كه توسط آمريكا،‌فرانسه، اسپانيا و نروژ ساخته مي‌شوند،‌امكان ديدن و اكتشاف مريخ را به شيوه‌اي نوآورانه فراهم خواهند آورد.

اين كاوشگر نيز مشابه كنجكاوي از سكوي انرژي هسته‌اي برخوردار است كه مي‌تواند تا 10 سال برق مورد نياز آن را تامين كند و در عين حال داراي چند دوربين است. دوربين Mastcam-Z كه روي پايه‌اي در كاوشگر نصب مي‌شود،‌ قابليت بزرگنمايي مشابه دوربين‌هاي شكاري برخوردار است و مي‌تواند تصاويري پانوراميك و تلسكوپي را ثبت كند و در عين حال تركيبات معدني مريخ را نيز تعيين كند. اين دوربين همچنين از ايجاد نقشه‌هاي سه بعدي برخوردار است.

همچنين ابزاري ديگر به نام SuperCam تركيبات شيميايي خاك مريخ را تحليل خواهد كرد و طيف سنج فلورسنت پرتو ايكس اين كاوشگر نيز عناصر موجود در خاك مريك را با دقتي بالاتر تعيين خواهد كرد. يك اسلحه ليزري براي سنجش تركيبات سنگ‌هاي دوردست، يك رادار براي نفوذ به عمق چند ده متري از سطح مريخ، يك ايستگاه سنجش آب و هوا و يك واحد تبديل كننده دي‌اكسيد كربن به اكسيژن از ديگر تجهيزات اين كاوشگر خواهند بود. سيستم فرود اين كاوشگر نيز مشابه به سيستم فرود كنجكاوي خواهد بود.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: CNN

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

4 دیدگاه

  1. من یه سوال دارم.ناسا خیلی سعی میکنه که باکتری به مریخ وارد نشه. به راستی چرا؟ یعنی میترسن این باکتتری ها تبدیل به موجود زنده بشن یا چی؟ لطفن حتما جواب بدین خیلی کنجکاوم که موجودات ذره بینی چه سرنوشتی در سیارات دیگه پیدا میکنن

    1. فکر کنم به این دلیل که می خوان مطمئن باشن که وقتی حیات میکروبی مثلا در مریخ پیدا شد حتما برای مریخ باشه و نه اینکه بوسیله وسایلی که از زمین اومده اون محیط الوده شده باشه

  2. امکان شنیدن صوت در محیط که دارای اتمسفر باشه امکان پذیره!! چجوری میشه در مریخ؟

    1. مریخ هم دارای اتمسفر هست: اتمسفر مریخ از ۹۵٫۳۲ درصد دی اکسید کربن، ۲٫۷ درصد نیتروژن، ۱٫۶ درصد آرگون و ۰٫۴ درصد اکسیژن، مونوکسید کربن و دیگر گازها تشکیل شده است.