بیگ بنگ: کاوشگر چاندرایان 3 متعلق به هند با موفقیت روی کره ماه فرود آمد. بیش از ۷ میلیون نفر به صورت زنده این رویداد را تماشا کردند.

soft landing

هند چهارمین کشوری است که موفق شد فضاپیما و کاوشگر خود را بر روی کره ماه بنشاند. پیش از این کاوشگر کشورهای آمریکا، چین و شوروی سابق روی ماه فرود آمدند.

از سوی دیگر هند نخستین کشوری است که توانست کاوشگر خود را در نزدیکی قطب جنوب ماه فرود آورد، مکانی ناشناخته که دانشمندان معتقدند می‌تواند ذخایر حیاتی آب یخ زده را در دهانه‌های خود جای داده است. علاوه بر این، از دهانه‌های ماه می‌توان برای ساخت تلسکوپ‌های نسل بعدی استفاده کرد که به اخترشناسان اجازه می‌دهد دورتر از آنچه امروز می‌توانند را ببینند.

moon
نخستین عکس کاوشگر هندی از قطب جنوب ماه

این کاوشگر درون خود ماه‌نوردی بنام «پراگیان» دارد. “اسریدهارا پانیکر سوماناث” رئیس سازمان دولتی تحقیقات فضایی هند گفت که ماه‌نورد در عرض چند ساعت یا یک روز از کاوشگر به پایین می‌لغزد و آزمایش‌هایی از جمله تجزیه و تحلیل ترکیب معدنی سطح ماه را انجام می‌دهد. وی گفت انتظار می‌رود که این ماموریت دو هفته طول بکشد.

Untitled

ماموریت چاندرایان-3 دومین تلاش هند برای فرود در نزدیکی قطب جنوب ماه بود. اولین تلاش این کشور برای فرود روی به ماه در سپتامبر 2019، زمانی که فرودگر چاندرایان-2 به دلیل نقص فنی نرم افزار خود به سطح ماه برخورد کرد، با شکست مواجه شد. خبر فرود کاوشگر هندی بر روی کره ماه تنها سه روز پس از متلاشی شدن کاوشگر لونا ۲۵ متعلق به روسیه منتشر می‌شود. کاوشگر روسی قرار بود در قطب جنوب کره ماه فرود بیاید که البته ناموفق بود.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: space.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه