بیگ بنگ: کاوشگر “پارکر” در حال ارسال اطلاعات دریافتی خود به زمین است و اخیرا موفق شده از گازهای پرانرژی خورشید عکس گرفته و به زمین ارسال کند. بین تاریخ‌های ۳۱ اکتبر تا ۱۱ نوامبر، کاوشگر پارکر به فاصله ۱۶.۹ میلیون مایلی و نزدیک‌ترین فاصله از خورشید رسید و به اتمسفر این ستاره یا “تاج خورشیدی” آن وارد شد.

dimsبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، “تاج خورشیدی”(corona) بیرونی‌ترین لایه خورشید است. در زمان قدیم تاج خورشید تنها در زمان کسوف دیده می‌شد، اما امروزه بسیاری از رصدخانه‌های زمینی و فضایی از جمله “سوهو” در هر لحظه قادر به دیدن تاج خورشیدی هستند. دمای تاج خورشیدی به حدود ‎۱۰ به توان ۶ درجهٔ کلوین می‌رسد. حال این کاوشگر در حال ارسال اولین یافته‌های خود به زمین است و اولین تصویری که از خورشید به ثبت رسانده را به زمین ارسال کرده است.

این عکس توسط ابزار تصویربرداری “WISPR” در تاریخ ۸ نوامبر به ثبت رسیده است. در این تصویر گازهای پرانرژی خورشیدی دیده می‌شود و به طور کلی این گازها بیشتر در مناطقی هستند که فعالیت‌های خورشیدی بیشتر در آنجا افزایش دارد. در قسمت تقریبا مرکزی تصویر همچنین نقطه‌ای روشن به چشم می‌خورد که نشان دهنده سیاره “عطارد” است. “نیکولا فاکس”(Nicola Fox) دانشمند ناسا می‌گوید: ناسا بیش از ۶۰ سال منتظر بوده که این ماموریت را ممکن سازد و به خورشید دست یابد.

کاوشگر خورشیدی پارکر یک فضاپیمای رباتیک برنامه‌ریزی شده برای بررسی تاج خورشیدی است. این کاوشگر در ۱۲ اوت سال ۲۰۱۸ به فضا پرتاب شده‌ است. کاوشگر پارکر که مقاومت زیادی نسبت به حرارت دارد، از همه کاوشگرهای پیشین به خورشید نزدیک‌تر خواهد شد و با کمک نیروی گرانش سیاره ناهید پس از هفت سال در شش میلیون کیلومتری خورشید قرار خواهد گرفت؛ این کاوشگر اطلاعات تازه‌ای درباره تاج‌های خورشیدی مخابره خواهد کرد.

از ویژگی‌های دیگر این کاوشگر این است که پس از نزدیک شدن به خورشید و با وجود گرمای محیط، به گونه‌ای طراحی شده که دمای داخل آن ۳۰ درجه سانتیگراد باقی بماند. پارکر توسط یک سپر حرارتی ضخیم محافظت می‌شود که در برابر تغییرات حرارتی تا ۵۰۰ برابر بیشتر از گرمایی که از خورشید به زمین می‌رسد، مقاوم است. یکی از موضوعات تحقیق این کاوشگر این است که چرا بر خلاف معمول درجه حرارت در تاج خورشید بیشتر از سطح این ستاره است.