بیگ بنگ:فضاپیمای ژاپنی “هایابوسا ۲” پس از گذشت بیش از چهار سال موفق به لمس سیارک ریوگو و جمع‌آوری نمونه‌هایی شده که می‌توانند به دانشمندان در کشف ساختار سیستم منظومه شمسی کمک کنند.

photo
کاوشگر “هایابوسا ۲” لحظاتی پس از لمس سیارک ریوگو موفق به ثبت عکسی از آن شد که سایۀ خودش نیز دیده می شود.

به گزارش بیگ بنگ، سازمان فضایی ژاپن یک ویدئوی جذاب منتشر کرده که در آن لحظۀ لمس سیارک ریوگو را می بینیم که فضاپیمای ژاپنی “هایابوسا ۲” چند روز قبل موفق به انجام این ماموریت بزرگ شد. این سیارک حدود ۲۵۰ میلیون کیلومتر از زمین فاصله دارد. فرود و تیک‌آف این کاوشگر توسط یک دوربین کوچک بر روی آن ثبت شد. این فیلم نشان می‌دهد که با برخورد کاوشگر با سطح سیارک، غباری از مواد سطحی منتشر می‌شود و پس از آن کاوشگر بالا می‌رود. نمونه برداشته شده پس از آن در یک نمونه‌سنج قرار گرفته است.

نمونه‌ها می‌توانند به دانشمندان در کشف ساختار سیستم منظومه شمسی کمک کنند. دانشمندان بر این باورند که سیارک ریوگو تنها کمی پس از تولد منظومه شمسی به وجود آمد و می تواند اطلاعات بهتری در خصوص چگونگی ایجاد و تکامل منظومه شمسی فراهم بیاورد.
انتظار می‌رود این فضاپیما با نمونه‌های جمع‌آوری شده را در سال ۲۰۲۰ به زمین بازگرداند.

محققان ِ ژاپنی نوع متفاوتی از سیارک را انتخاب کردند تا تحت بررسی قرار دهند. هدف جمع‌آوری اطلاعات دربارۀ انواع زیادی از سیارک‌ها در سرتاسر منظومه‌شمسی است. ریوگو یک سیارک نوع C است، یعنی کربن‌دار است؛ این سیارک که درصد بالایی کربن دارد رایج‌ترین نوع سیارک در منظومه‌شمسی است. (هدف ماموریت هایابوسا، ایتوکاوا (سیارک نوع S) بود – یعنی بیشتر از مواد سنگی، آهن و نیکل، تشکیل شده بود.

figسیارک ِ ریوگو نوع قدیمی‌تری از سیارک ایتوکاوا است و احتمالا شامل مواد معدنی آلی یا هیدراته است. مواد آلی و آب عناصر کلیدی حیات بر روی زمین هستند، اگرچه  حضور آنها در اجرام دیگر ضرورتأ به معنای وجود حیات نیست. اما به گفته محققان: «انتظار داریم با تجزیه و تحلیل نمونه‌های بدست آمده از اجرام آسمانی ِ بسیار کهن مثل سیارک نوع C و مطالعۀ مواد آلی و آب در منظومه‌شمسی بتوانیم منشأ حیات را کشف کنیم و ببینیم چگونه این مواد بر یکدیگر تأثیر می‌گذارند و چگونه در کنار یکدیگر وجود دارند.»

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: engadget.com , space.com