بیگ بنگ: دانشمندان ناسا با استفاده از مدارگرد شناسایی مریخ (MRO)، توده‌هایی از رسوبات شیشه‌ را در دهانه‌های سطح مریخ کشف کردند.

کشف توده شیشه‌ای روی سطح مریخ

به گزارش بیگ بنگ، ناسا اعلام كرد دانشمندانش با استفاده از اطلاعات جمع‌آوري شده توسط مدارگرد اكتشافي مريخ موفق به رديابي رسوبات شيشه‌اي در سطح مريخ شده‌اند. شيشه برخوردي تحت تاثير حرارت شديد ناشي از برخورد شهاب‌سنگ‌ها با سطح مريخ ايجاد شده‌است. اهميت كشف شيشه در مريخ از آن رو است كه دانشمندان پيش از اين توانسته‌اند در شيشه‌هاي برخوردي مشابهي كه در حفره‌اي برخوردي در كشور آرژانتين كشف شده‌است، بقاياي مولكول‌هاي ارگانيك و مواد گياهي كشف كنند. از اين رو اگر در حين شكل‌گيري مريخ روي اين سياره حياتي وجود داشته، بقاياي آن را مي‌توان در اين رسوبات شيشه‌اي كشف كرد.

محققان امیدوارند چنانچه زمانی حیات بر روی مریخ وجود داشته، ردپای آن در توده‌های شیشه‌ای به جا مانده باشد. یکی از مکان‌های احتمالی برای فرود کاوشگر بعدی مریخ که در سال 2020 پرتاب می‌شود، به احتمال قوی در مناطق حاوی توده‌های شیشه‌ای خواهد بود. شیشه، در طبیعت و زمانی شکل می‌گیرد که صخره ذوب‌شده با سرعت بسیار بالای منجمد شود و اتم‌های متحرک در آن، وقت کافی برای صف‌آرایی در اشکال منظم را نداشته باشند. در واقع، در این حالت، اتم‌ها در هر جایی که هستند منجمد می‌شوند و سطوح شیشه‌ای درخشان و سخت را خلق می‌کنند.

تصویری از سیاره ی مریخ

رديابي شيشه از فضا كار بسيار سختی است. كوين كانن و جك ماستارد از دانشگاه براون از سنگ‌هاي مشابه با آنچه در مريخ موجود است نمونه‌اي از اين رسوبات شيشه‌اي را ساخته سيگنال‌هاي طيفي آنها را محاسبه كردند. بررسي‌هاي انجام شده نشان مي‌دهند رسوبات شيشه‌اي در حفره‌هاي برخوردي مريخ پديده‌اي بسيار رايج هستند و مناطقي كه مملو از اين رسوبات هستند مي‌توانند به اهداف مطالعات آينده مريخي تبديل شوند تا مسير سفر انسان به مريخ در سال 2030 را هموار سازند. جزئیات این تحقیق در مجله Geology ارائه شد.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: NASA , nbcnews