بیگ بنگ: ذرات سیاه رنگ سیارکی در فاصله‌ی 300 میلیون کیلومتری زمین، مانند تکه‌های زغالِ کم‌اهمیت به نظر می‌رسند، اما بخشی از حیات را در خود نگه داشته‌اند.

uracil found in ryugu

به گزارش بیگ بنگ، بر اساس تحقیقات جدیدی که بتازگی منتشر شده، دانشمندان ترکیب شیمیایی اوراسیل، یکی از اجزای سازنده‌ی RNA را در تنها 10 میلی‌گرم از ماده‌ی سیارک ریوگو کشف کردند. این یافته به یک نظریه‌ی دیرینه اشاره دارد و حاکی از آن است که بذر حیات در زمین بر اثر برخورد سیارک‌های حاوی عناصر اساسی به سیارۀ ما رسیده است.

دانشمندان آخرین یافته‌ها از تجزیه و تحلیل 5.4 گرم نمونه سنگ و غبارِ جمع‌آوری شده از سیارک ریوگو را بتازگی منتشر کردند. این نمونه‌ها توسط کاوشگر هایابوسا-2 از سیارک ریوگو جمع‌آوری شد و در اواخر سال 2020 با یک کپسول به زمین رسید. محموله‌ی گران‌بها بین تیم‌های تحقیقاتی بین‌المللی تقسیم شد و تاکنون بینش‌های متعددی به دست آمده، از جمله اینکه برخی از اجزای سازنده‌ی حیات، مثل آمینو اسیدها، ممکن است در فضا شکل گرفته باشند.

اولین قطره‌ی آبِ کشف شده در یک سیارک نزدیک به زمین نیز در میان نمونه‌ها یافت شده است. این تحقیق جدید که در مجله Nature Communications منتشر شده، به دنبال پایه‌ی دیگری از حیات بود: «هسته‌های RNA»

the black particles fr

در حالی که DNA (مارپیچ دوگانه‌ی معروف) به عنوان یک طرح ژنتیکی عمل می‌کند، RNA تک‌رشته‌ای یک پیام‌رسان بسیار مهم است که دستورالعمل‌های موجود در DNA را اجرا می‌کند. RNA همانند DNA از بازهای آدنین، گوانین، سیتوزین و اوراسیل تشکیل شده است.

دانشمندان قبلاً برخی از این بازها یا همه‌ی آنها را در سیارک‌های مختلفی که به عنوان شهاب‌سنگ روی زمین فرود آمده‌اند، کشف کرده‌اند. با این حال، آنها نمی‌توانستند مطمئن باشند که مواد شیمیایی از فضا آمده یا در هنگام فرود آلوده شده‌اند.

“یاسوهیرو اوبا” دانشیار دانشگاه هوکایدو و نویسنده‌ی این مقاله گفت: «از آنجایی که شهاب‌سنگ‌ها روی سطح زمین فرود می‌آیند، جایی که میکروارگانیسم‌ها در همه جا حضور دارند، تفسیر منشأ چنین مولکول‌های مهم بیولوژیکی در شهاب‌سنگ‌ها همیشه پیچیده‌تر می‌شود.»

«مثل دم کردن قهوه»

“اوبا” گفت که آزمایش نمونه‌های ریوگو یک فرآیند چند مرحله‌ای بود که با قرار دادن نمونه‌ها در آب داغ، مانند «دم کردن قهوه یا چای» آغاز شد. سپس از اسید برای استخراج مولکول‌هایی استفاده شد که با ابزار بسیار حساسی که قادر به تشخیص مقادیر کم اوراسیل موجود بودند، تجزیه و تحلیل شدند.

LK meteorites feat x

“اوبا” به خبرگزاری فرانسه گفت: «این کشف شواهد قوی ارائه می‌دهد مبنی بر اینکه یکی از اجزای RNA حتی قبل از ظهور حیات در اختیار زمین قرار گرفته است. ما انتظار داریم که این در تکامل پری‌بیوتیک و احتمالا پیدایش حیات اولیه نقش داشته باشد.»

سایر بازهای RNA در نمونه یافت نشد، اگرچه “اوبا” معتقد است که آنها می‌توانند در سطوح بسیار پایینی وجود داشته باشند که با روش مورد استفاده برای یافتن اوراسیل قابل شناسایی نیستند. او امیدوار است در سال‌های آتی بتواند نمونه‌های جمع‌آوری‌شده از فضا، از جمله موادی که فضاپیمای اُسیریس-رکس از سیارک بِنو جمع‌آوری کرده و انتظار می‌رود امسال به دست دانشمندان برسد، تجزیه و تحلیل کند.

“یوشینوری تاکانو” دانشمند آژانس علوم و فناوری زمینی-دریایی ژاپن و نویسنده‌ی این تحقیق، گفت که او مشتاقانه منتظر پروژۀ اکتشاف قمرهای مریخ است که قرار است سال آینده از ژاپن پرتاب شود و نمونه‌های جمع‌آوری شده در سال 2029 به زمین باز می‌گردد. محققان قصد دارند نمونه‌هایی از فوبوس، یکی از قمرهای مریخ، جمع‌آوری کنند. “تاکانو” گفت: «من مطمئن هستم که تا 10 سال آینده، کیهان‌شناسی آلی به شدت این نمونه‌ها را بررسی خواهد کرد.»