بیگ بنگ: اخترشناسان برای اولین‌بار در تاریخ مطالعات فضایی، اکسیژن قابل تنفس را در کهکشانی خارج از کهکشان راه شیری مشاهده و شناسایی کردند.

kc feat xبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایرنا، اکسیژن عنصر بسیار مهمی است که ادامه حیات در نبود آن غیرممکن است. مولکول ِ اکسیژن در حوزه سفرهای فضایی احتمالی و یافتن سیارات جدید برای زندگی نیز اهمیت فراوانی دارد. حال دانشمندان به کشف جدیدی در این باره دست یافته‌اند که نشان می‌دهد اگر در یک آینده بسیار دور سرانجام بتوانیم به کهکشان‌های دیگر سفر کنیم، ظاهرا شانس بقا خواهیم داشت.

اخترشناسان برای نخستین‌بار موفق به مشاهده و شناسایی اکسیژن مولکولی یا O۲ که به عنوان اکسیژن قابل تنفس شناخته می‌شود، در کهکشانی بنام کهکشان Markarian ۲۳۱ شدند. این کهکشان ۵۸۱ میلیون سال نوری با ما فاصله دارد. دانشمندان با استفاده از تلسکوپ ۳۰ متری IRAM در اسپانیا و تداخل‌سنج NOEMA در فرانسه موفق به شناسایی و کشف اکسیژن در این کهکشان شدند.

اگرچه بعید به نظر می‌رسد که بشر در آیندۀ نزدیک به Markarian ۲۳۱ سفر کند، این اکتشاف از آنجایی حائز اهمیت است که اکسیژن مادۀ اصلی حیات بر روی کره زمین محسوب می‌شود که بسیاری از موجودات زنده برای بقا و زنده ماندن به آن وابسته‌ هستند. اهمیت دیگر این کشف در آن است که می‌تواند به دانشمندان در درک بهتر نقشی که اکسیژن در تکامل کیهان ایفا می‌کند، کمک کند. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Astrophysical منتشر شده است.