بیگ بنگ: اخترشناسان بقایای یک ابرنواختر را در اعماق اقیانوس هند کشف کرده اند و اعتقاد آنها بر این است که این ابرنواختر باستانی حدود ۳۳ هزار سال پیش به زمین سفر کرده است.

ancient supernova resize mdبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، هنگامی که سوخت ستاره‌های بزرگ تمام می‌شود، یک انفجار قدرتمند رخ می‌دهد که به “ابرنواختر(supernova) معروف است. این ابرنواخترها از خود، ماده‌ای را بیرون پرتاب می‌کنند که در سراسر کیهان پخش می‌شود.

اکنون اخترشناسان دانشگاه ملی استرالیا ردپای یک ابرنواختر را درست در اینجا روی زمین کشف کرده اند که در اعماق اقیانوس هند دفن شده است. اعتقاد آنها بر این است که بقایای این ابرنواختر باستانی حدود ۳۳ هزار سال پیش به اینجا سفر کرده است.

ممکن است تعجب کنید که محققان چگونه تشخیص داده‌اند که اینها واقعاً بقایای یک ابرنواختر باستانی است. در پاسخ باید گفت به این دلیل که آنها در نمونه‌های رسوبی جمع آوری شده از اعماق اقیانوس هند اثری از ایزوتوپ‌های رادیواکتیو آهن مشاهده کردند. این نوع ایزوتوپ آهن معروف به “۶۰Fe” در اینجا روی زمین تولید نمی‌شود. در واقع، آن را می‌توان تنها در پرتوهای کیهانی یافت، به این معنی که این ماده باید حین انفجار ابرنواختر تولید و منتشر شده باشد.

در ادامه این تحقیق گمانه‌زنی شد که آهن طی ۳۳ هزار سال گذشته با سرعت ۳.۵ اتم در هر سانتی‌متر مربع در سال رسوب کرده و از یک ابرنواختر یک میلیون ساله آمده است. دانشمندان همچنین فاش کردند که این انفجار حتما ذرات گرد و غباری پخش کرده است که هنوز هم ممکن است در فضای میان ستاره‌ای وجود داشته باشند.

محققان پراکندگی این ابرنواختر را تا “ابر میان ستاره‌ای محلی”(LIC) که یک ابر میان ستاره‌ای در کهکشان راه شیری است که ۳۰ سال نوری وسعت دارد، ردیابی کردند. لازم به ذکر است که منظومه شمسی ما هزاران سال در همین ابر حرکت کرده است.

زمانی که حباب محلی(ناحیه‌ای کم تراکم از ماده بین کهکشانی) درست شده احتمالاً شکلی گوی مانند داشته‌ است. اگرچه هنوز شکل گوی مانند خود را از دست نداده، اما پس از سه میلیون سال کمی نامتقارن شده و توده‌هایی از ستارگان و ابرهای ستاره‌ای به آن راه یافته‌اند که منظومه شمسی یکی از آنها است. توده‌های نسبتا چگالی که درون حباب محلی قرار دارند را اصطلاحا ابرهای میان ستاره‌ای می‌نامند. تاکنون خورشید از ابرهای میان ستاره‌ای زیادی گذشته‌ است اما در حال حاضر در هیچ ابر میان ستاره‌ای‌ قرار ندارد.

این یافته‌ها در حال حاضر متقن نیستند و محققان می‌گویند که برای تأیید منبع دقیق ابرنواختر و زمان‌بندی اینکه که بخش‌های آن چه زمانی به سمت زمین آمده اند، باید مطالعات بیشتری انجام شود. جالب است بدانید که سیاره ما شامل بخش‌هایی از انفجار باستانی یک ستاره است. این مطالعه در مجله National Academy of Sciences منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: interestingengineering.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه