بیگ بنگ: دانشمندان دو سیاره شبه زمین کشف کردند که به دور یک ستارۀ کوتوله سرخ می چرخد. این ستاره که 12.5 سال نوری از زمین فاصله دارد، بیست و چهارمین ستاره نزدیک به خورشید است.

image e Teegardens Star b cبه گزارش بیگ بنگ، پژوهشگران پروژه “کارمِنِس”(CARMENES) که شامل یک گروه بزرگ از اخترشناسان بین‌المللی است، بتازگی هنگامی که در حال جستجو برای سیارات فراخورشیدی بودند موفق شدند دو سیاره فراخورشیدی که بسیار شبیه زمین هستند را کشف کنند. کشف سیارات فراخورشیدی موضوع جدیدی نیست، اما این بار به دلیل شباهت بسیار زیاد سیارات فراخوشیدی کشف شده با زمین این موضوع مورد توجه قرار گرفته است.

به گفته دانشمندان دو سیاره در اطراف ستارۀ تی گاردن(Teegarden) می چرخند. نام این دو سیاره “تی گاردن بی”(Teegarden b) و “تی گاردن سی”(Teegarden c) است. علاوه بر آن ستارۀ تی گاردن که یکی از کوچکترین ستاره‌های رصد شده است دمای چندان زیادی ندارد و دمایش فقط به حدود ۲۷۰۰ درجه سانتیگراد می‌رسد. مشاهدات دانشمندان تا به حال نشان داده این دو سیاره شبیه سیاراتی هستند که در فاصله نزدیکی از خورشید در منظومه شمسی قرار دارند.

StjkBMIh naucnicite otkrija dve novi planeti slicni na zemjata
مقایسه میزان تابش ستاره تی گاردن با خورشید ما

جالب آنکه دو سیاره مذکور به شیوه‌ای غیر معمول رصد شده‌اند. به طور معمول سیارات به شیوه «ترانزیت» کشف می‌شوند. در این روش دانشمندان هنگام گذر سیارات از جلوی ستاره و ایجاد سایه روی آن شناسایی می‌شوند. سیاره “تی گاردن بی” بیشترین شباهت را به زمین دارد.

https blogs images.forbes.com jamiecartereurope files Screenshot at ..“تی گاردن بی” سیاره درونی است؛ که احتمالا محیطی معتدل دارد و دمایی سطحش بین 0 تا 50 سانتی‌گراد و احتمالا نزدیک به 28 سانتیگراد است. از سوی دیگر “تی گاردن سی” احتمالا دمایش همانند سطح مریخ، در حدود 47- سانتی‌گراد است. محققان معتقدند دو سیاره مذکور در منطقه قابل سکونت ستارۀ خود قرار دارند. آنها اندکی سنگین‌تر از زمین هستند و از آنجا که در فاصله مناسبی از ستاره خود قرار دارند، احتمالاً در آنها آب به شکل مایع وجود دارد.

HEC All ESI
همۀ سیارات سکونت پذیر کشف شده تاکنون

پژوهشگران در “رصدخانه کالار آلتو”(Calar Alto Observatory) اسپانیا موفق به رصد این سیارات فراخورشیدی شبه زمین شدند. به گفته محققان مشاهده و تجزیه و تحلیل بیشتر می‌تواند به آنها کمک کند تا دریابند آیا سیاره “تی گاردن بی” برای ساکنان احتمالی آینده قابل سکونت است یا خیر. همچنین دانشمندان احتمال می دهند در این منظومه علاوه بر دو سیاره کشف شده، سیارات دیگری نیز وجود داشته باشند. نحوۀ چرخش سیارات را در ویدئوی زیر مشاهده نمایید:

نخستین شناسایی علمی وجود یک سیاره فراخورشیدی در سال ۱۹۸۸ انجام شد با این حال، نخستین تأیید در سال ۱۹۹۲ صورت گرفت. مطالعه سیاره‌های فراخورشیدی به دو دلیل عمده کار چندان آسانی نیست. نخست اینکه سیارات به‌طور کلی نسبت به ستارگان اندازه‌های بسیار کوچکی دارند و سیارات فراخورشیدی در فاصله‌های بسیار دوری از زمین واقع‌اند. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Astronomy & Astrophysics منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع بیشتر: sciencealert.com , sci-news.com