بیگ بنگ: دانشمندان دو سیاره شبه زمین کشف کردند که به دور یک ستارۀ کوتوله سرخ می چرخد. این ستاره که 12.5 سال نوری از زمین فاصله دارد، بیست و چهارمین ستاره نزدیک به خورشید است.

image e Teegardens Star b cبه گزارش بیگ بنگ، پژوهشگران پروژه “کارمِنِس”(CARMENES) که شامل یک گروه بزرگ از اخترشناسان بین‌المللی است، بتازگی هنگامی که در حال جستجو برای سیارات فراخورشیدی بودند موفق شدند دو سیاره فراخورشیدی که بسیار شبیه زمین هستند را کشف کنند. کشف سیارات فراخورشیدی موضوع جدیدی نیست، اما این بار به دلیل شباهت بسیار زیاد سیارات فراخوشیدی کشف شده با زمین این موضوع مورد توجه قرار گرفته است.

به گفته دانشمندان دو سیاره در اطراف ستارۀ تی گاردن(Teegarden) می چرخند. نام این دو سیاره “تی گاردن بی”(Teegarden b) و “تی گاردن سی”(Teegarden c) است. علاوه بر آن ستارۀ تی گاردن که یکی از کوچکترین ستاره‌های رصد شده است دمای چندان زیادی ندارد و دمایش فقط به حدود ۲۷۰۰ درجه سانتیگراد می‌رسد. مشاهدات دانشمندان تا به حال نشان داده این دو سیاره شبیه سیاراتی هستند که در فاصله نزدیکی از خورشید در منظومه شمسی قرار دارند.

StjkBMIh naucnicite otkrija dve novi planeti slicni na zemjata
مقایسه میزان تابش ستاره تی گاردن با خورشید ما

جالب آنکه دو سیاره مذکور به شیوه‌ای غیر معمول رصد شده‌اند. به طور معمول سیارات به شیوه «ترانزیت» کشف می‌شوند. در این روش دانشمندان هنگام گذر سیارات از جلوی ستاره و ایجاد سایه روی آن شناسایی می‌شوند. سیاره “تی گاردن بی” بیشترین شباهت را به زمین دارد.

https blogs images.forbes.com jamiecartereurope files Screenshot at ..“تی گاردن بی” سیاره درونی است؛ که احتمالا محیطی معتدل دارد و دمایی سطحش بین 0 تا 50 سانتی‌گراد و احتمالا نزدیک به 28 سانتیگراد است. از سوی دیگر “تی گاردن سی” احتمالا دمایش همانند سطح مریخ، در حدود 47- سانتی‌گراد است. محققان معتقدند دو سیاره مذکور در منطقه قابل سکونت ستارۀ خود قرار دارند. آنها اندکی سنگین‌تر از زمین هستند و از آنجا که در فاصله مناسبی از ستاره خود قرار دارند، احتمالاً در آنها آب به شکل مایع وجود دارد.

HEC All ESI
همۀ سیارات سکونت پذیر کشف شده تاکنون

پژوهشگران در “رصدخانه کالار آلتو”(Calar Alto Observatory) اسپانیا موفق به رصد این سیارات فراخورشیدی شبه زمین شدند. به گفته محققان مشاهده و تجزیه و تحلیل بیشتر می‌تواند به آنها کمک کند تا دریابند آیا سیاره “تی گاردن بی” برای ساکنان احتمالی آینده قابل سکونت است یا خیر. همچنین دانشمندان احتمال می دهند در این منظومه علاوه بر دو سیاره کشف شده، سیارات دیگری نیز وجود داشته باشند. نحوۀ چرخش سیارات را در ویدئوی زیر مشاهده نمایید:

نخستین شناسایی علمی وجود یک سیاره فراخورشیدی در سال ۱۹۸۸ انجام شد با این حال، نخستین تأیید در سال ۱۹۹۲ صورت گرفت. مطالعه سیاره‌های فراخورشیدی به دو دلیل عمده کار چندان آسانی نیست. نخست اینکه سیارات به‌طور کلی نسبت به ستارگان اندازه‌های بسیار کوچکی دارند و سیارات فراخورشیدی در فاصله‌های بسیار دوری از زمین واقع‌اند. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Astronomy & Astrophysics منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع بیشتر: sciencealert.com , sci-news.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

4 دیدگاه

  1. سلام.اکتشافات در مورد سیارات فراخورشید و حیات در سایر ستارگان فوق العاده هیجان انگیز هست.ولی هنوز با توجه به فن اوری های اخیر بطور قطعی تائید نشده.خب اگر بروی زمین حیات به وفور و پیچیدگی های بسیار زیاد وجود دارد پس احتمال وجود ان در جاهای دیگر هم محتمل هست. از زمان پیدایش جهان حدود 13 میلیارد سال می گذرد و پیدایش منظمه شمسی و زمین حدود 4/5 میلیاد سال.یعنی بعداز 4/5 میلیارد سال ما به این سطح از شناخت دنیا رسیده ایم ولی هنوز در کشف و قطعیت ان راه درازی داریم.حالا در 13 میلیار سال پیش که جهان بوجود امد حیات بسرعت شکل نگرفت. اینطور که گفته میشه جهان اولیه تماما از هیدروژن بوده و عناصر دیگر برای بوجود امدن حیات وجود نداشته و پیدایش اولیه نیازمند فرصت بوده این زمان چقدر بوده.تا سطح حیات به جای برسد که موجودات بسیار هوشمند بتوانند با دیگر تمدنها ارتباط برقرار کنند.پس اگر تمدنهای جهان را روی یک خط کش قراردهیم حیات و تمدنهای پست از حیات بروی زمین یا برابر زمین و خیلی پیشرفته از ما چقدر می تواند باشد ایا فرصت ان مهیا شده؟

  2. من واقعا از نیمی از کره زمین دلخور و ناراحت و عصبانیم که انقد ناامیدانه و از روی نادانی میگن موجود فضایی نیست.حیات نیست. ما تریلیون تریلیون تریلیون سیاره داریم و هر روز هم داره بهش اضافه میشه.
    روچه حساب اصن به این قضیه فکر میکنید؟ صد در صد که هست. حتما نباید اونا به ضعیفی ما باشن که نتونن سرما و گرما رو تحمل کنن.شاید بدنه اونا از فولاد ما قوی تر باشه.

    در ضمن اگه یکم راجب هوش مصنوعی و فناوری نانو میخوندید حرف از مردن نمیزدید.
    وقتی ادمای افسرده ای هستید که منتظرید فردا بمیرید معلومه چیزی از اینده نمیفهمید.
    چشماتونو باز کنید با دانش.تکنولوژی.مهندسی…

  3. سلام میخواستم همین رو بهتون بگم که دیدم خودتون زحمتش رو کشیدید

  4. یعنی میشه روزی خبر برسه که درستاره ای دورترازستاره ما سیاره وجود دارد که دران دریاها و انسان ها یا موجودات دیگردرحال زیستنن…شاید انسانهای اینده شاهدشنیدن این خبر باشند خوشبحالشون.کاش تو عمرما همچین خبری منتشرشه