بیگ بنگ: «تلسکوپ فضایی جیمز وب» غبار کربن مربوط به اوایل عمر کیهان را کشف کرده است. این کشف نشان می‌دهد که اولین کهکشان‌ها پس از بیگ بنگ سریع‌تر از آنچه پیشتر تصور می‌شد، شکل گرفته‌اند.

early galaxies

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، گروهی از ستاره‌شناسان با استفاده از تلسکوپ جیمز وب، نشانه‌هایی را از وجود عنصری مشاهده کردند که ستون فقرات حیات را در ۱۰ کهکشان متفاوت در اوایل یک میلیارد سال پس از بیگ بنگ تشکیل داده است.

کشف غبار کربن پس از بیگ بنگ می‌تواند نظریه‌های مربوط به تکامل شیمیایی جهان را به چالش بکشد. زیرا مدت زمان تولید و پراکنده شدن چنین عناصر سنگینی در کیهان بیشتر از سن کهکشان‌های میزبان آنهاست.

این گروه پژوهشی با بررسی طیف نوری، غبار کربن را در این نمونه از ۱۰ کهکشان شناسایی کردند. ردیابی‌هایی از این دست امکان‌پذیر هستند زیرا عناصر نور را در طول موج‌های مشخص جذب و ساطع می‌کنند. این بدان معناست که آنها ردپای خود را در نور منابعی مانند کهکشان‌ها و ستاره‌ها باقی می‌گذارند.

پرسش این است که چگونه این کهکشان‌های جوان به این سرعت با کربن غنی شده‌اند. کیهان اولیه عمدتا از هیدروژن و هلیوم با ردپای کوچکی از برخی عناصر سنگین‌تر تشکیل شده بود. این بدان معناست که اولین ستاره‌ها و کهکشان‌ها احتمالا باید ترکیبی از این عناصر سبک داشته باشند.

مدل‌های متعارف تکامل شیمیایی کیهان نشان می‌دهند که عناصر سنگینی مانند کربن و اکسیژن در کوره‌های هسته‌ای قلب ستاره‌ها ساخته می‌شوند. وقتی سوخت اولین ستاره‌ها برای همجوشی هسته‌ای تمام شد و به پایان عمرشان رسیدند، در ابرنواخترها منفجر شدند و موادی را که ساخته بودند، در کیهان پراکنده کردند. این ماده در غبار میان‌ستاره‌ای ادغام شده است.

هنگامی که تکه‌های متراکم غبار فرو می‌ریزند، این ماده به عناصر سازنده نسل بعدی ستارگان تبدیل می‌شود که غنی‌تر از عناصر سنگین هستند و در کهکشان‌های غنی‌شده مشابه قرار می‌گیرند.

این نظریه با یافته‌های «یوریس ویتستوک» پژوهشگر «دانشگاه کمبریج» و همکارانش به چالش کشیده شده، زیرا تخمین زده می‌شود برخی از کهکشان‌هایی که غبار را در آنها دیده‌اند، حدود ۱۰ میلیون سال قدمت داشته باشند. این بدان معناست که احتمالا یک روش ایجاد و پراکندگی کربن وجود دارد که در مقیاس زمانی نسبتا کوتاهی کار می‌کند.

webb

این یافته‌ها نمونه‌ای از علمی است که پیش از تلسکوپ فضایی جیمز وب، دستیابی به آن امکان‌پذیر نبود. “ویتستوک” با توجه به آینده این پژوهش توضیح داد که دو راه ممکن برای اکتشاف وجود دارد. وی افزود: «در جنبه رصدی، جیمز وب در حال جمع‌آوری کردن داده‌های بیشتری است. بنابراین، می‌توانیم نمونه‌های بزرگ‌تری از کهکشان‌ها را بررسی کنیم و ببینیم آیا می‌توانیم چیزی بیاموزیم که ردپای کربن را با ویژگی‌های خاص کهکشان‌ها مرتبط ‌کند.»

ویتستوک ادامه داد: در جنبه نظری، دانشمندان اکنون ممکن است در مورد این موضوع فکر کنند که چه اجرام و رویدادهای اخترفیزیکی می‌توانند ذرات کربن را در مقیاس زمانی کوتاه تولید کنند. هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد. جزئیات بیشتر این پژوهش، در مجله Nature منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: space.com