بیگ بنگ: مریخ‌نورد “کنجکاوی” که در سیارۀ سرخ به سر می‌برد بتازگی چیزی شبیه یک گل کوچک پیدا کرده. به گفته محققان این شی یک سازند معدنی با ساختار‌های ظریف است که توسط مواد معدنی ِ رسوب کرده از آب تشکیل شده است.

Curiosity Finds Bizarre Rock on Mars x

“سازند” به مجموع لایه‌هایی گفته می‌شود که دارای ترکیب سنگ‌شناسی مشخص بوده و در سطح نسبتاً وسیعی گسترش و امتداد یافته‌اند و حد فاصل آن با لایه‌های زیرین و بالایی کاملاً مشخص است. مریخ‌نورد “کنجکاوی” قبلا نیز این نوع ویژگی‌ها را دیده بود که به آن‌ها «خوشه‌های کریستالی دیاژنتیکی» می‌گویند. دیاژنتیک به معنای ترکیب مجدد یا بازآرایی مواد معدنی است و این ویژگی‌ها شامل خوشه‌های بلوری سه بعدی است که احتمالاً از ترکیبی از کانی‌ها ساخته شده‌اند.

“ابیگیل فریمن” دانشمند فعال در پروژه کنجکاوی در توییتر نوشت: «این ساختارها که پیش‌تر دیده شده‌اند از نمک‌هایی به نام سولفات ساخته شده بودند. با توجه به مطالعات قبلی بر ساختارهای مشابه که در مریخ یافت شده، می‌توان گفت این ساختار در اصل درون یک سنگ قرار داشت که در طول زمان از بین رفته است. با این وجود به نظر می‌رسد که این خوشه‌های معدنی در برابر فرسایش مقاوم باشند.»

Blackthorn Salt Mars Curiosity Rover

نام دیگر این ویژگی‌ها بتن است، که مریخ‌نورد آپورچونیتی نیز چنین اجرام گرد و ریزی را مشاهده کرده بود. در تصویر بالا می‌توانید بتن ریزی‌های گرد را در کنار ویژگی گل مانند مشاهده کنید.

تیم علمی مریخ‌نورد اسم این ساختارها را «نمک خار سیاه» گذاشتند. محققان با استفاده از دوربین MAHLI مواد معدنی و بافت سطوح سنگ‌ها را نمایان کردند. این دوربین مریخ‌نورد از نوعی لنز بزرگ‌نمایی بهره می‌برد که زمین‌شناسان معمولاً از آن در کاوش‌های میدانی استفاده می‌کنند.

Cauliflower Spirit Mars
عکسی که مریخ‌نورد اسپریت ناسا در سال 2008 از سنگ‌های رسوبی ثبت کرد

مریخ‌نورد کنجکاوی در سال ۲۰۱۳ نیز ساختار گل مانند دیگری یافته بود و مریخ‌نورد اسپریت نیز در سال 2008 موفق به یافتن سنگ‌های مشابهی شده بود که آن‌ها را گل کلم نامید. مأموریت مریخ‌نورد کنجکاوی از سال ۲۰۱۲ در سیاره سرخ آغاز شد. کنجکاوی در “دهانه گیل” به کاوش می‌پردازد، این دهانه حدود ۳.۶ میلیارد سال پیش میزبان یک دریاچه پر بود. این کاوشگر ابتدا قرار بود فقط دو سال در مریخ کاوش نماید اما نشان داد که توان بیشتری برای جستجوی این سیاره دارد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: scitechdaily.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.