بیگ بنگ: دانشمندان یک سیارۀ فراخورشیدی کشف کردند که در منطقۀ قابل سکونت ستارۀ خود قرار دارد. این سیاره که با استفاده از تلسکوپ سوبارو در هاوایی کشف شده، فقط 37 سال نوری با زمین فاصله دارد.

image e Ross b

به گزارش بیگ بنگ، یک سیاره فراخورشیدی توسط برنامه استراتژیک سوبارو با استفاده از طیف‌نگار فروسرخ IRD در تلسکوپ سوبارو (IRD-SSP) کشف شد. این سیاره که Ross 508b نام دارد، یک اَبَرزمین با جرمی حدود چهار برابر زمین است و در منطقه‌ی قابل سکونت ستارۀ خود قرار دارد.

یک بار چرخش این سیاره به دور ستاره‌اش فقط 11 روز زمینی طول می‌کشد. همچنین سیارۀ Ross 508b حدود ۵ میلیون کیلومتر از ستارۀ خود فاصله دارد. برای مقایسه عطارد را در نظر بگیرید؛ این سیاره حدود ۶۰ میلیون کیلومتر با خورشید فاصله دارد. به گفته محققان با توجه به موقعیتی که این سیاره دارد، می‌تواند آب مایع را در سطح خود حفظ کند و گزینه مناسبی برای جستجوی حیات در اطراف “ستاره‌های کوتوله سرخ” محسوب می‌شود.

super earth ross b

کوتوله‌های سرخ کوچک‌تر از خورشید هستند و سه چهارم ستاره‌های کهکشان ما را تشکیل می‌دهند. تعداد زیادی از آنها در مجاورت منظومه شمسی وجود دارند و سیارات آنها گزینه مناسبی برای جستجوی حیات هستند. اخترشناسان سیارات اطراف آنها را جستجوی می‌کنند، زیرا مشاهدۀ دقیق جو و لایه‌های سطحی این سیارات، به ما امکان می‌دهد تا دربارۀ وجود یا عدم وجود حیات در محیط‌هایی بسیار متفاوت با منظومه شمسی، اطلاعات بدست بیاوریم.

دانشمندان می‌خواهد بدانند، آیا دمای سطح اطراف یک ستاره کم جرم مانند کوتوله سرخ اجازه وجود آب مایع را می‌دهد یا خیر. کوتوله‌های سرخ دمایی در حدود 2000 تا 3500 کلوین دارند. مشاهدات آینده با استفاده از تلسکوپ فضایی TESS و تلسکوپ جیمز وب، هدف مهمی برای تأیید امکان حیات در اطراف ستارگان کم جرم محسوب می‌شود. جزئیات بیشتر این پژوهش در Publications of the Astronomical Society of Japan منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: space.com , phys.org