بیگ بنگ: سیاره‌ای بزرگ‌ و فرا خورشیدی که به ستاره اش بسیار نزدیک‌ است، با چرخش خود به دور ستاره‌ ی مادری، سرعت چرخش آن‌ را تغییر می‌دهد.

600159706-jupiter_6به گزارش گروه بیگ بنگ به نقل از سرویس خبری آنا، مشتری به‌عنوان بزرگترین سیاره منظومه شمسی، سال‌هاست که نظر ستاره شناسان را به خود جلب کرده و باعث شده است مفهومی با عنوان سیاره-ستاره وارد علم نجوم شود. در واقع این سیاره و سیاره‌های مشابه آن در کائنات، آنقدر بزرگ هستند که خود ویژگی‌های ستاره‌ای دارند و فقط جوش هسته‌ای در آنها انجام نمی‌شود تا یک ستاره کامل شوند.

اکنون محققان دانشگاه پرینستون در همکاری با چند مرکز تحقیقاتی دیگر، موفق به کشف سیاره‌ای جدید شدند که ویژگی‌های اعجاب‌آوری دارد. این سیاره از نظر اندازه 1.34 برابر سیاره ی مشتری‌ است و از نظر فاصله با ستاره اش، بسیار نزدیک‌تر از عطارد در منظومه ی ماست. این سیاره عجیب که HATS-18 نام دارد، در فاصله 2100 سال نوری از ما قرار دارد و با سرعتی شگفت‌آور به دور ستاره ی خود می‌چرخد. سرعت چرخش این سیاره آنقدر زیاد است که طی یک روز زمینی، یک دور به دور ستاره‌اش می چرخد.

gallery-1465311337-gettyimages-72086685این سیاره با جرم و سرعتی که دارد، در هر دور چرخش به دور ستاره‌ ی خود، روی سطح ستاره اثرات جزر و مدی ایجاد می‌کند که بر مرکز ثقل ستاره اثر می‌گذارد. در واقع یک میدان گرانشی بین سیاره و ستاره ایجاد می‌شود که این جزر و مد را به دنبال مدار سیاره روی سطح می‌کشاند، درست شبیه وقتی آهن‌ربایی را نزدیک صفحه‌ای پر از براده آهن حرکت دهیم.

سرعت گردش این سیاره به قدری زیاد است که هر 28 سال یک دقیقه از زمان گردشش به دور ستاره کاسته می‌شود و در واقع یک دقیقه برای خود ذخیره می‌کند. اثر متقابل این ستاره و سیاره منجر به تغییر در سرعت چرخش وضعی و انتقالی ستاره می‌شود که این پدیده بسیار تازه است. محققان امیدوارند با بررسی این سیستم ستاره‌ها و سیاره‌های مشابه، به رازهای پیدایش سیستم های سیاره‌ای و منظومه‌های خورشیدی پی ببرند. جزئیات بیشتر این پژوهش در arxiv.org منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: newscientist.com , popularmechanics.com