بیگ بنگ: اخترشناسان سیاره‌ای را در فاصلۀ 1300 سال نوری از زمین کشف کردند که به شکل حیرت‌آوری به جای یک ستاره، دور سه ستاره در چرخش است.

lg misa feat

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایندیپندنت، سامانهٔ GW Orionis، دیسکی هم دارد که با زاویه عجیب ۳۸ درجه به دو قسمت تقسیم شده است؛ شبیه اینکه حلقه‌های زحل از وسط شکسته و کج شده باشند. درون این حلقه‌های داخلی به اندازه ۳۰ برابر جرم زمین، گردوغبار کیهانی وجود دارد که می‌تواند برای تشکیل سیارات کافی باشد.

“استفان کراوس”، استاد اخترفیزیک در دانشگاه اکستر، می‌گوید که چنین کشفی یک «حالت غیرعادی» است؛ زیرا دیسک اطراف یک سیاره معمولا مسطح است تا اینکه بی‌نظم و غیرهم‌تراز باشد. “الکساندر کرپلین”، یکی از اعضای تیم پژوهشی، گفت: «هر سیاره‌ای که در چنین دیسکی شکل بگیرد، با مداری بسیار مورب و مایل، دور ستاره خواهد چرخید و ما پیش‌بینی می‌کنیم که بسیاری از سیارات با مدارهای مایل، گسترده و وسیع در جریان تصویربرداری‌های آینده از سیارات کشف شوند.»

web

محققان این سیاره که در صورت فلکی شکارچی واقع شده، به مدت ۱۱ سال با استفاده از طیف گسترده‌ای از ابزارهای محاسباتی مطالعه کردند تا گرانش ستاره‌هایی را که این سیاره به دور آن‌ها می‌گردد، بررسی و نقشه حرکت آن‌ها را تهیه کنند. شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای نشان دادند جاذبه‌های گرانشی ناسازگار و مختلف این سه ستاره، دیسک پیرامون این سیاره را از هم متلاشی کرده است.

در عین حال پژوهش یک تیم تحقیقاتی دیگر که این سامانه را مطالعه کرده، به نتیجه متفاوتی رسیده است. “جیاجینگ بای”، از دانشگاه ویکتوریا در کانادا، می‌گوید: «ما فکر می‌کنیم که وجود یک سیاره بین این حلقه‌ها برای توضیح اینکه چرا این دیسک متلاشی شده، ضروری است.» دانشمندان بر این باورند که نیروی گرانشی سه ستاره برای متلاشی کردن دیسک (پیرامون سیاره) کافی نیست. رصدهای انجام شده با آرایه تلسکوپی آلما و تلسکوپ بسیار بزرگ(VLT) در شیلی که در طی چند ماه آینده انجام خواهد شد، می‌تواند واقعیت را برای دانشمندان مشخص کند.

دکتر “الیسون یانگ” از دانشگاه لستر در انگلستان، به نیویورک تایمز گفت: «ما در آینده می‌توانیم به دنبال شواهد مستقیمی از وجود یک سیاره درون دیسک بگردیم.» چند سیارۀ دو ستاره‌ای که دور دو ستاره در حال گردش‌اند وجود دارند، اما فقط تعداد کمی از سیارات پیدا شده‌اند که دور سه ستاره در گردش باشند؛ اگرچه برآورد شده که یک دهم همه ستارگان در این گروه دسته‌بندی شوند و این امکان وجود دارد که سیارات بتوانند حتی پیرامون تعداد بیشتری ستاره نیز در گردش باشند. جزئیات بیشتر این پژوهش در ماهنامه انجمن نجوم سلطنتی منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: livescience.com