بیگ بنگ: تیمی از دانشمندان موفق به کشف سیارۀ فراخورشیدی شدند که ابعاد آن دو برابر اندازه زمین است. این سیاره Wolf 503b نام دارد و 145 سال نوری با سیاره ما فاصله دارد. اطلاعات این تحقیق با استفاده از تلسکوپ فضایی کپلر بدست آمده‌ است.

exoplanet ngts b xlبه گزارش بیگ بنگ، مروین پترسون، دانشجوی کارشناسی ارشد مؤسسه تحقیقات اخترشناسی دانشگاه مونترآل و همکارانش با استفاده از داده‌های تلسکوپ فضایی کپلر ناسا، موفق به کشف این موضوع شدند. پترسون و همکارانش گزارش دادند که Wolf 503b، سیاره‌ای فوق‌العاده جالب است، اما جالب و شگفت‌انگیز بودنش فقط به خاطر ابعاد آن که به طور بالقوه دو برابر زمین است نیست. این سیاره که در صورت فلکی سنبله قرار دارد هر شش روز به دور ستاره مادری خود می‌چرخد و فاصلۀ آن تا ستاره چیزی در حدود 10 برابر نزدیکتر از فاصله بین عطارد و خورشید ما است.

محققی یه نام بجام باناکه از دانشگاه مونترآل گفت: این سیاره یکی از سیاراتی است که با داشتن چنین شعاعی، دارای ستاره‌ای است که به اندازۀ کافی روشن است تا بتواند تحت مطالعات دقیق قرار گیرد و ماهیت واقعی‌اش کشف شود. اکنون محققان فرصتی را برای درک بهتر مبدا این شعاع و ماهیت اَبر زمین‌ها و سیارات کوچکتر از نپتون به دست آوردند. پترسن افزود که بررسی ماهیت Wolf 503b می‌تواند به درک بهتر ساختار سیارات اَبر زمین و میزان تنوع آنها در کهکشان راه شیری کمک کند.

نخستین هدف تلسکوپ فضایی جیمز وب

علاوه بر این محققان در ادامه گفتند که ستاره مادری ِ Wolf 503b نسبتا به سیاره ما نزدیک است و به نظر می‌رسد، بسیار روشن باشد. همچنین این محققان کشف کردند که Wolf 503b که یک کوتوله نارنجی قدیمی است که کمی دورتر از ستاره مادری ما در حال درخشیدن می‌باشد.

Wolf b is too Close to its Starروشنایی Wolf 503b باعث شد که این سیاره فراخورشیدی هدف اصلی تلسکوپ فضایی جیمز وب که در ماه مارس سال 2021 به فضا پرتاب می شود، باشد. یک روش شناخته شده بعنوان طیف‌سنج عبوری می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا به مطالعۀ محتوای شیمیایی جو چنین سیارات، و همچنین وجود مولکول‌های آب و هیدروژن در آنها بپردازند.

این مطالعات حول و حوش این موضوع انجام می‌شود که آیا جو این سیارات فراخورشیدی شبیه زمین است یا کاملا متفاوت از اتمسفر سیارات منظومه شمسی. نکته قابل‌ذکر این است که انجام مشاهدات مشابهی در سایر سیاره‌هایی که توسط تلسکوپ کپلر انجام شده‌اند، ممکن نیست؛ زیرا ستارگان میزبان ِ آنها دارای نور بسیار ضعیفی هستند.

ترجمه: سهیلا دوست پژوه/ سایت علمی بیگ بنگ