بیگ بنگ: اخترشناسان با استفاده از ماهواره بررسی سیارات فراخورشیدی عبوری(TESS)، یک سیاره سنگی کشف کردند که در منظومۀ سه ستاره‌ای LTT 1445 قرار دارد.

image e LTT Abبه گزارش بیگ بنگ، منظومۀ LTT 1445، یک سیستم متشکل از سه ستاره کوتوله سرخ است که حدود 22.5 سال نوری از زمین فاصله دارند. سیارۀ تازه کشف شده که LTT 1445Ab نام دارد، حدود 1.35 برابر زمین بوده و حدود 8.4 برابر حجیم‌تر است و دارای ساختار سنگی است. این سیاره فقط به دور ستاره LTT 1445A که درخشان‌ترین عضو این منظومه است، گردش می کند و یکبار گردشش بدور ستاره 5.36 طول می کشد؛ دمای سطح آن نیز حدود 155 درجه سانتیگراد میباشد.

planetacutreisoriاگر روی این سیاره فراخورشیدی بایستیم سه ستاره را در آسمان می بینیم که دو عدد از آن‌ها به دلیل فاصلۀ بیشترشان از سیاره، کوچک‌تر دیده می‌شوند. سه ستارۀ سرخی که احتمالا منظرۀ غروب فوق‌العاده‌ای را رقم می زنند. دکتر “جنیفر وینترز” نویسنده اصلی این تحقیق، از مرکز هاروارد-اسمیتسونیان گفت: فاصلۀ مداری این سیاره بیش از حد به ستارۀ میزبانش نزدیک است، به همین دلیل حدود 5.1 برابر تشعشعات را از ستارۀ خود دریافت می کند.

image e LTT Abاین سیاره دومین سیاره‌ای است که تا کنون با چنین شرایطی کشف شده و نزدیکترین سیاره به یک کوتوله سرخ میباشد که تا به امروز مشاهده شده است. علاوه براین این سیاره ممکن است از لحاظ طیف‌سنجی، سنگی‌ترین سیارۀ در دسترسی باشد که میتوان از آن برای مطالعات اتمسفری استفاده نمود. اخترشناسان در این خصوص گفتند: عمق سیال این سیاره قابل توجه بود (0.2٪) و ستارۀ میزبان نیز یک ستاره درخشان است.

دانشمندان معتقدند جو این سیاره برای مطالعه بسیار ایده‌آل میباشد، زیرا با توجه به فاصلۀ کم این منظومه از زمین و گذر این سیاره از مقابل ستارۀ مادری می توانند گازهای موجود در جو این سیاره فراخورشیدی را شناسایی کنند. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Astronomical منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ/ منبع: sci-news.com