بیگ بنگ: اخترشناسان موفق به کشف سیاره‌ای جدید در خارج از منظومه شمسی شده‌اند که تنها در ۱۶ ساعت به دور ستاره خود می‌چرخد. این ویژگی سبب شده یک سال در این سیاره بسیار کمتر از یک شبانه روز زمینی باشد.

HotJupiter exoplanet LR

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایرنا، تاکنون بیش از 4500 سیارۀ فراخورشیدی کشف شده است. این سیارات به دور ستاره‌هایی می‌چرخند که ده‌ها یا هزاران سال نوری از زمین فاصله دارند. این جهان‌های یافت شده شامل سیارات سنگی و همچنین غول‌های گازی بزرگی هستند که در برخی موارد شباهت‌هایی با سیارات منظومه شمسی دارند.

بتازگی اخترشناسان یک سیارۀ گازی غول‌پیکر و داغ کشف کردند که دمای آن به حدود 3226 درجه سانتی‌گراد می‌رسد و می‌توان مدعی شد که این حرارت تقریباً به اندازه یک ستاره کوچک داغ است. این سیاره TOI-۲۱۰۹b نام دارد و به گفته محققان دومین سیارۀ داغی است که تاکنون کشف شده است.

با این حال موضوعی که این غول گازی را بسیار جالب می‌کند این است که این سیاره تنها در مدت ۱۶ ساعت به دور ستاره خود می‌چرخد. محققان بر این باورند که دلیل ویژگی فوق، احتمالا واپاشی مداری سیاره TOI-۲۱۰۹b که بر اساس آن به آرامی دور ستاره‌اش می ‌چرخد، نزدیک‌تر و نزدیک‌‌تر شده تا اینکه در نهایت با آن برخورد کند.

starماهواره بررسی گذر سیارات فراخورشیدی گذر ناسا به نام «تس» (TESS)، این سیاره فوق داغ را شناسایی کرده است. «ایان وانگ»، سرپرست این تیم تحقیقاتی در مورد این کشف جدید می‌گوید: ممکن است بتوانیم بگوییم که چگونه این سیاره در یک یا دو سال آینده به ستاره خود نزدیکتر می‌شود.

ماهواره تس ناسا رصد این سیاره را در ماه می ۲۰۲۰ آغاز کرد. این سیاره در بخش جنوبی صورت فلکی هرکول واقع شده و حدود ۸۵۵ سال نوری از زمین فاصله دارد. این سیاره دو هزار و صد و نهمین شیء مورد توجه است که توسط ماهواره تس کشف شده است.

این ماهواره یک ماه برای اندازه‌گیری نور ستاره و همچنین گذر سیاره از مقابل ستاره زمان صرف کرد. گذرها افت‌های دوره‌ای در نور ستارگان هستند که محققان از آن برای نشان دادن عبور یک سیاره از مقابل ستاره استفاده می‌کنند. این داده‌ها تأیید می‌کند که این ستاره میزبان جسمی است که هر ۱۶ ساعت یک بار از اطراف آن عبور می‌کند. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریه Astronomical منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: space.com