بیگ بنگ: محققان سیاهچاله حیرت‌انگیزی را کشف کرده‌اند که دارای سریع‌ترین رشد در بین دیگر سیاهچاله‌های شناخته شدۀ کیهان است و آنقدر «گرسنه» است که روزانه جرمی معادل یک ستاره را می‌بلعد.

fastest growing black hole jبه گزارش بیگ بنگ، محققان دانشگاه ملی استرالیا سیاهچاله‌ای را کشف کرده‌اند که حدود ۸ هزار برابر بزرگتر از سیاهچاله مرکز کهکشان راه شیری است. این سیاهچاله عظیم که «J2157» نام دارد، جرمش ۳۴ میلیارد برابر خورشید بوده و روزانه جرمی برابر با یک ستاره را می‌بلعد. “کریستوفر اونکن” محقق دانشگاه ملی استرالیا می‌گوید:« اگر این سیاهچاله عظیم در مرکز کهکشان راه شیری قرار داشت، می‌توانست دو سوم ستاره‌های کهکشان ما را ببلعد.»

او و تیمش این سیاهچاله را سال ۲۰۱۸ کشف کرده و از نرخ رشد بسیار سریع آن شگفت‌زده شدند. اینکه سیاهچاله‌ها چقدر می‌توانند ببلعند به جرم آن‌ها بستگی دارد. این سیاهچاله آنقدر با نرخ بالایی مواد را می‌بلعد که ما فکر کردیم می‌تواند در این زمینه رکورددار شود. حال از این مساله مطمئن شدیم. اندازه افق رویداد این سیاهچاله بیش از 5 برابر اندازۀ منظومه شمسی است. دانشمندان اندازه منظومه‌شمسی را حدود 100 واحد نجومی تخمین می‌زنند، هر واحد نجومی حدود 150 میلیون کیلومتر است.

البته ‌‌‌J2157 عظیم‌ترین سیاهچالۀ شناخته شده نیست. بلکه بزرگترین سیاهچاله‌ی شناخته شده، TON 618 نام دارد که در فاصله ۱۰.۳۷ میلیارد سال نوری از زمین قرار دارد و جرمی ۶۶ میلیارد برابر خورشید دارد. رتبه بعد عظیم‌ترین سیاهچاله‌ها به سیاهچالۀ مرکز کهکشان Holm 15A اختصاص دارد که جرمی 40 میلیارد برابر خورشید دارد و در فاصله 700 میلیون سال نوری از زمین، واقع شده است.

image m
نمایی از این سیاهچاله J2157 که با سرعت زیاد رشد می‌کند

این سیاهچاله عظیم 12 میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارد و این یعنی اطلاعاتی که محققان از آن به دست آورده‌اند مربوط به دوران اولیه کیهان می‌باشد. چگونگی رشد سیاهچاله‌ها در کیهان اولیه، هنوز یک رمز و راز است، اما این تیم اکنون در حال جستجو برای سیاهچاله‌های بیشتر است، به این امید که سرنخ‌های بیشتری بیابد. همچنین پرسش اصلی این است که سیاهچاله‌ها چگونه توانسته‌اند در ابتدای شکل‌گیری کیهان به چنین جرم‌های غیرقابل تصوری برسند.

“کریستوفر اونکن” افزود: «با توجه به ابعادی که این سیاهچاله عظیم دارد، مشتاق هستیم تا در مورد کهکشانی که این سیاهچاله در آن رشد می‌کند نیز اطلاعات کسب کنیم. آیا این کهکشان یکی از کهکشان‌های عظیم کیهان اولیه است یا اینکه سیاهچاله حجم خارق‌العاده‌ای از مواد اطرافش را بلعیده است؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال باید بیشتر تحقیق کنیم.» جزئیات بیشتر این پژوهش در یادداشت‌های ماهانه انجمن نجوم سلطنتی منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: phys.org  , sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه

  1. مرسی بابت مطلب عالیتون. اصلا آدم مبهوت این عظمت و زیبایی میشه، بدون اینکه لزوما نیاز به ربط دادنش به مذهب و خدایان مذهبی باشه، چون بدون شناخت هستی نباید بخاطر جهل و عدم شناخت کافی ما به داستان ها و شبه علم ربط بدیم این عظمت هستی رو.
    مرسی و امید ادامه دار بودن مطالبتون🌼

  2. سلام متشکرم ازهمه مقاله های بی پایان خوبتون سپاسگذارم ممنونم ازشما چقدر زیباست ازاین همه تحقیقات نجوم آگاهی پیدا کنیمmajid