بیگ بنگ: گروهی از محققان و ستاره شناسان حرفه ای موفق به کشف قدیمی ترین قرص پیش سیاره ای شدند که به دور یک ستاره می چرخد.

تصویری هنری از قرص پیش ستاره ای

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایرنا، مشاهدات محققان نشان می دهد، ستاره ای توسط قدیمی ترین قرص پیش ستاره ای(circumstellar disk) احاطه شده است؛ قرص پیش ستاره ای یک حلقه اولیه از گاز و گرد و غبار است که اطراف یک ستاره جوان می چرخد و سیارات از آن تشکیل می شوند. این محققان به ریاست استیون سیلوربرگ از دانشگاه اوکلاهما اظهار داشتند که یک ستاره کوتوله تازه کشف شده دارای یک قرص پیش ستاره ای گرم از نوع مرتبط با سیستم های سیاره ای جوان است.

سیلوربرگ گفت: اغلب این نوع دیسک ها یا قرص پیش سیاره ای در کمتر از 30 میلیون سال از بین می روند اما به نظر می رسد که این ستاره به نام AWI0005x3s مدت طولانی است که این قرص را اطراف خود دارد. این محقق گفت: این کوتوله قرمز، عضو کاندیدای ‘انجمن ستاره ای کارینا’ است که با این احتساب مانند بقیه ستاره های موجود در این گروه حدود 45 میلیون سال سن دارد.

وی افزود: این قدیمی ترین سیستم کوتوله سرخ همراه با دیسک است که در یکی از این انجمن های ستاره ای مشاهده کرده ایم. این ستاره و قرص اطرافش به دلیل دیگری نیز جالب توجه هستند و آن، این احتمال است که می تواند میزبان سیارات فراخورشیدی باشد. بیشتر سیارات فراخورشیدی که توسط تلسکوپ ها کشف شده اند، در دیسک هایی شبیه دیسک اطراف این کوتوله سرخ غیر معمول قرار دارند. این یافته ها در مجله The Astrophysical Journal Letters منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencedaily.com