بیگ بنگ: مریخ‌نورد “استقامت” احتمالا نشانه‌هایی از حیات باستانی را در مریخ کشف کرده است. به گفته محققان، نمونه‌های استقامت شامل مولکول‌های آلی هستند.

shuster screenshot skinner

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، مریخ‌نورد استقامت ناسا ممکن است به گنج رسیده باشد، گنجی که از ابتدا به همین منظور به دنبال آن فرستاده شده بود. منظور از این گنج البته طلا و جواهر نیست، بلکه کشف نشانه‌ها و اطلاعاتی در مورد وجود حیات در مریخ باستان است.

این مریخ‌نورد برخی از مهم‌ترین نمونه‌ها را از سایت دلتای رودخانه باستانی در دهانه برخوردی “جیزرو”(Jezero) در مریخ جمع‌آوری کرده است، دهانه‌ای که به عنوان کاندیدای اصلی در جستجوی نشانه‌هایی از حیات میکروبی باستانی در مریخ انتخاب شده است.

براساس گفته‌های ناسا، نمونه‌ها استقامت شامل مولکول‌های آلی هستند. البته هنوز نمی‌دانیم که آیا آنها متعلق به حیات باستانی مریخ هستند یا نه و بررسی این موضوع مدتی طول می‌کشد. این مریخ‌نورد در طول اولین کارزار علمی خود، کف دهانه را کاوش کرد و سنگ‌ آذرین پیدا کرد؛ این سنگ در اعماق از ماگما یا در طول فعالیت آتشفشانی به سطح سیاره آمده است.

تحقیقات ناسا در دهانه جیزرو در حال ثمر دادن است

مریخ‌نورد استقامت سال گذشته شواهدی ارائه کرد مبنی بر اینکه دهانه جیزرو در مریخ زمانی دریاچه‌ای با دلتای رودخانه و به طور بالقوه محل یک محیط غنی و قابل سکونت در حدود ۳.۵ میلیارد سال پیش بوده است. این مریخ‌نورد در سپتامبر سال گذشته اولین نمونه خود را جمع‌آوری کرد و ۶ سانتی‌متر را در سطح این سیاره حفاری کرد تا یک هسته سنگی را استخراج کند که به همراه تعدادی دیگر از نمونه‌هایی که در آینده جمع‌آوری می‌شوند، در نهایت به زمین آورده خواهند شد.

این مریخ‌نورد در حال حاضر در مجموع ۱۲ نمونه سنگی جمع‌آوری کرده و آخرین نمونه آن مهم‌ترین نمونه است، زیرا ناسا مولکول‌های آلی را در موادی که از سطح مریخ استخراج شده شناسایی کرده است.

“استقامت” این نمونه جدید را در تاریخ ۲۰ جولای هنگام بررسی سنگ‌های رسوبی دلتای این رودخانه باستانی به عرض ۴۵ کیلومتر جمع‌آوری کرد. این مریخ‌نورد از ابزار “اسکن محیط زیست‌پذیر” خود به همراه ابزارهای موسوم به “رامان” و “لومینسانس” برای شناسایی مواد آلی و شیمیایی و ابزار “شرلوک”(SHERLOC) برای اسکن نمونه جمع‌آوری شده از صخره‌ای موسوم به “Wildcat Ridge” در دلتای رودخانه استفاده کرد.

mars

تصور می‌شود که این صخره به عرض تقریباً یک متر، میلیاردها سال پیش به دلیل نشستن گل و لای و ماسه ریز در دریاچه آب شور در حال تبخیر شکل گرفته است. تجزیه و تحلیل استقامت، نشان می‌دهد که نمونه‌ها دارای دسته‌ای از مولکول‌های آلی مرتبط با سولفات‌ها هستند. مهم‌تر از همه، مواد معدنی سولفاتی قادر به ذخیره مقدار قابل توجهی از اطلاعات در مورد محیط آبی که در آن تشکیل شده‌اند، هستند.

“توماس زوربوچن” معاون مدیر علمی ناسا توضیح داد: «ما دهانه جیزرو را برای اکتشاف انتخاب کردیم، زیرا فکر می‌کردیم که بهترین شانس برای ارائه نمونه‌های علمی عالی را دارد و اکنون می‌دانیم که مریخ‌نورد خود را به مکان مناسبی فرستاده‌ایم. استقامت تنوع شگفت‌انگیزی از نمونه‌ها را برای بازگرداندن به زمین توسط کمپین بازگشت نمونه مریخ به دست آورده‌ است.»

“استقامت” ۴۳ لوله آزمایش تیتانیومی دارد که فعلا 12 عدد از آنها را پر کرده است. ناسا امیدوار است که نمونه‌ سنگ‌های جمع‌آوری شده را بتواند در جریان ماموریت مشترک با آژانس فضایی اروپا در دهه ۲۰۳۰ برای بررسی آزمایشگاهی موشکافانه به زمین بیاورد.

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه

  1. بسیار عالی بود. ممنون از تلاش های شما.
    درباره اهمیت کارهای برنده نوبل امسال در اکتشافاتش در مورد تکامل انسان، هم لطفا مقاله بديد