بیگ بنگ: مریخ‌نورد کنجکاوی با نمونه‌برداری از یک سنگ مریخی “کربن” کشف کرد. از آنجایی که حیات در زمین وابسته به کربن است، این یافته می‌تواند حاکی از وجود حیات باستانی در سیارۀ مریخ باشد.

Curiosity Rock Hall Selfie scaled

مأموریت مریخ‌نورد کنجکاوی از سال 2012 در سیاره سرخ آغاز شد. کنجکاوی در “دهانه گیل” به کاوش می‌پردازد، این دهانه حدود ۳.۶ میلیارد سال پیش میزبان یک دریاچه پر بود. این کاوشگر ابتدا قرار بود فقط دو سال در مریخ کاوش نماید اما نشان داد که توان بیشتری برای جستجوی این سیاره دارد.

بتازگی کنجکاوی مقداری از خاک مریخ را برداشته و با ابزارهای خود تا دمای 850 درجه سلسیوس حرارت داد. این کار باعث جدا شدن ذرات تشکیل‌دهنده نمونه‌ها شده و پس از نشر متان امکان مشاهده کربن را فراهم کرد.

Highfield Drill Hole on Vera Rubin Ridge

ابزار مریخ‌نورد قادر به تشخیص نسبت ایزوتوپ‌های مختلف یا به عبارت دیگر اتم‌های یک عنصر با تعداد نوترون‌های مختلف در هسته آنها هستند. انتظار می‌رفت که ایزوتوپ کربن ۱۳ رایج‌ترین ایزوتوپ در مریخ باشد، اما حدود نیمی از نمونه‌های گرفته شده در طی حفاری اخیر حاوی مقادیر شگفت‌انگیزی از کربن ۱۲ بودند.

assets.newatlas.com

موجودات زمینی از کربن ۱۲ برای سوخت و ساز مواد غذایی خود استفاده می‌کنند و گیاهان هم از آن برای انجام فتوسنتز استفاده می‌کنند. شاید مریخ‌نورد کنجکاوی واقعا شواهدی از حیات باستانی در مریخ کشف کرده باشد. با این حال، ناسا می‌گوید ما هنوز برای اطمینان از چرخه کربن سیاره سرخ به اندازه کافی اطلاعات نداریم و شاید این کربن از طریق راه‌های غیر بیولوژیک به مریخ منتقل شده باشد.

دانشمندان سه احتمال را برای علت وجود کربن مطرح کردند: یک گرد و غبار کیهانی، تشعشعات فرابنفشی که دی‌اکسید کربن را تجزیه می‌کند، در فرایندهایی خاص در مریخ ایجاد شده است. سناریوی دوم احتمال تبدیل دی‌اکسید کربن به ترکیبات ارگانیک از جمله فرمالدهید را در اثر تابش فرابنفش مطرح می‌کند. ولی احتمال سوم حاکی از حیات باستانی و فعالیت ارگانیسم‌های زنده در سیاره سرخ است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: scitechdaily.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.