بیگ بنگ: اخترشناسان یک سیاره فراخورشیدی مشابه زمین کشف کردند که ۳۱ سال نوری با ما فاصله دارد.

CLgCmAqogXaWmyxhXmMS

در یک پژوهش جدید، گروهی متشکل از ۵۰ ستاره‌شناس از سراسر جهان وجود سیاره فراخورشیدی Wolf 1069 b را که به دور یک ستاره کوتوله سرخ به نام Wolf 1069 می‌چرخد را تأیید کردند.

چیزی که این کشف را جالب می‌کند، این است که سیارۀ Wolf 1069 b به طور بالقوه یک دنیای سنگی است که جرم آن تقریباً ۱.۲۶ برابر و اندازه آن ۱.۰۸ برابر جرم زمین است. همچنین این سیاره در منطقه قابل سکونت ستارۀ خود می‌چرخد و همین امر آن را به یک گزینه اصلی برای وجود آب مایع در سطح آن، تبدیل کرده است.

«دایانا کوساکوفسکی»، اخترشناس مؤسسه نجوم ماکس پلانک در آلمان، گفت: هنگامی که ما داده‌ها را تجزیه و تحلیل کردیم، سیگنال واضح و کم دامنه‌ای از سیاره‌ای با جرم تقریباً زمین کشف کردیم. این سیاره در مدت ۱۵.۶ روز در فاصله‌ای معادل یک پانزدهم فاصله بین زمین و خورشید به دور ستارۀ مذکور می‌چرخد.

wolf b zone x

اگرچه دانشمندان تاکنون بیش از ۵۲۰۰ سیاره فراخورشیدی را کشف کرده‌اند که کمتر از ۲۰۰ عدد آن‌ها سنگی هستند، اما همچنان کشف یک سیاره فراخورشیدی جدید همیشه هیجان‌انگیز است. با توجه به فاصله نسبتاً کوتاه آن از زمین، یعنی ۳۱ سال نوری، Wolf 1069 b اکنون ششمین سیاره فراخورشیدی نزدیک به جرم زمین دارای احتمال حیات است.

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد Wolf 1069 b این است که به صورت کشندی به ستاره مادر خود قفل شده، به این معنی که یک طرف همیشه در نور روز و طرف مقابل همیشه در تاریکی است. قفل کشندی (Tidal locking) یا قفل گرانشی زمانی پیش می‌آید که در اثر شیب نیروی کشندی، یک کره یا جرم آسمانی همیشه به سوی کره یا جرم آسمانی دیگری رو کرده باشد. آشناترین نمونه این پدیده همبستگی جزر و مدی کنونی ماه نسبت به زمین است.

wolf b temperature x

کشف قابل توجه Wolf 1069 b با ابزار CARMENES تلسکوپ ۳.۵ متری رصدخانه کالاار آلتو در اسپانیا ممکن شد. CARMENES می‌تواند اجرام نجومی را با استفاده از دو طیف‌نگار مجزا در کانال‌های بصری و نزدیک به فروسرخ رصد کند. این ابزار، Wolf 1069 b را با استفاده از روش تشخیص سیاره فراخورشیدی معروف به سرعت شعاعی که تکان‌های کوچکی را در مکان ستاره ناشی از گرانش سیاره تشخیص می‌دهد، کشف کرد.جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Astronomy & Astrophysics منتشر شده است.