بیگ بنگ: دانشمندان یک سیاره فراخورشیدی جدید به اندازه زمین کشف کردند که ممکن است بتواند از حیات پشتیبانی کند.

lpd beautyshot

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، دانشمندان این سیاره را از طریق رصدهای زمینی و فضایی توسط ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران «تِس»(TESS) و تلسکوپ فضایی اسپیتزر که اکنون بازنشسته شده، شناسایی کردند.

سیاره فراخورشیدی LP ۷۹۱-۱۸d به دور یک ستاره کوتوله سرخ کوچک در فاصله ۹۰ سال نوری از ما در صورت فلکی جام در نیمکره جنوبی آسمان می‌چرخد. گروهی که این سیاره را کشف کردند، جرم آن را با اندازه‌گیری تفاوت‌های زمانی که سیاره به دور ستاره میزبانش می‌چرخد، تخمین زدند.

اخترشناسان بر اساس محاسبه‌های خود به این نتیجه رسیدند که سیاره فراخورشیدی LP ۷۹۱-۱۸d تنها کمی بزرگتر و پرجرم‌تر از سیاره زمین است. این سیاره در مداری کشندی، قفل است، به این معنی که همیشه یک طرف آن رو به ستاره خود است و آن سمت برای دارا بودن آب‌های سطحی، بسیار داغ است و بعید است که آب در آن سمت این سیاره وجود داشته باشد، اما محققان گمان می‌کنند که فعالیت‌های آتشفشانی در سطح این سیاره می‌تواند جو آن را حفظ کند و احتمالا به آب اجازه دهد تا در سمت شب این سیاره متراکم شود.

“کارن کالینز” یکی از نویسندگان این مطالعه می‌گوید: «تصور می‌شود که تنها بخش کوچکی از سیاره‌های فراخورشیدی کشف‌شده تاکنون قادر به پشتیبانی از حیات باشند. کشف LP ۷۹۱-۱۸d ما را امیدوارتر می‌کند که ممکن است روزی نشانه‌هایی از حیات در سیاره‌ای دیگر پیدا کنیم.»

vulkanweltg

سیاره LP ۷۹۱-۱۸d در لبه داخلی منطقه قابل سکونت منظومه خود قرار دارد که یک منطقه طلایی برای وجود آب مایع در سطح سیاره‌ها است. قبل از اینکه اخترشناسان LP ۷۹۱-۱۸d را کشف کنند، از وجود سیاره دیگری در این منظومه موسوم به LP ۷۹۱-۱۸c آگاه بودند که سیاره‌ای بسیار بزرگتر و پرجرم‌تر از این سیارۀ جدید است.

وقتی سیاره c از نزدیکی سیاره d می‌گذرد، یک کشش گرانشی ایجاد می‌کند و مدار سیاره d را بیضوی می‌کند. این مدار بیضوی، سیاره d را اندکی تغییر شکل می‌دهد و اصطکاک داخلی ایجاد می‌کند که به طور قابل توجهی فضای داخلی سیاره را گرم می‌کند و فعالیت آتشفشانی در سطح آن ایجاد می‌کند. گفتنی است که قمر مشتری موسوم به آیو نیز به روشی مشابه تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

پژوهشگران قبلاً مجوز مطالعه جو سیاره c را با استفاده از تلسکوپ فضایی جیمز وب دریافت کردند و امیدوارند بتوانند سیاره d را نیز به این فهرست اضافه کنند. “کالینز” می‌گوید: «این کشف، تازه اولین قدم است. ما با پتانسیل ادامۀ مطالعه این سیاره با تلسکوپ جیمز وب، قادر خواهیم بود مشاهدات خود را به دقت تنظیم کنیم و در مورد جو احتمالی این سیاره بیشتر بیاموزیم. اکتشافات آینده به ما کمک خواهند کرد تا بفهمیم که چگونه مواد تشکیل دهندۀ حیات ممکن است در جهان‌هایی غیر از دنیای ما وجود داشته باشد.» جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله Nature منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: NASA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه

  1. هنوز کشف حیات موجودات ‌زنده در‌جائی ‌غیر سیاره‌ما‌در‌ابتدا‌ی‌راه‌قرار دارد.

  2. کهکشان راه شیری بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد ( و به گفته برخی اخترشناسان ۱ تریلیون ) ستاره داره ، که هر کدوم از این ستاره ها حداقل یک سیاره دارن که به دورشون میچرخه ، از نظر من میلیون ها تمدن بیگانه در کهکشان خودمون وجود داره ، ولی متاسفانه این تمدن ها از ما خیلی دور هستن ( مثلا اگر توی همین سیاره تمدن بیگانه وجود داشته باشه ، احتمالا تا حالا پیام های رادیویی ما رو دریافت کرده ولی برای گرفتن جوابشون باید حداقل ۹۰ سال دیگه صبر کنیم !! )

    1. دقیقا از لحاظ ریاضی فیزیک وشیمی کاملا درست است وقتی ‌که بی نهایت جهان گسترده شده درماده تاریک وجه بی نهایت دارد این احتمال یعنی از ۱۰۰ ۱۰۰ هست اما موجودات که درآن سیاره ها شبیه به نوع انسان باشن بعید می‌دانم شاید اصلا شکل مواد ترکیب ومولوکولی کاملا فرق کنه