بیگ بنگ: اخترشناسان در فاصلۀ 160 هزار سال نوری از زمین یک «سیاهچاله خفته» کشف کردند. سیاهچاله‌ی تازه کشف شده در ابر ماژلانی بزرگ قرار دارد، که یک کهکشان قمری است و به دور راه شیری می‌چرخد.

esoa

به گزارش بیگ بنگ، این سیاهچاله که به همراه خود یک همدم ستاره‌ای دارد، ۱۶۰ هزار سال نوری با زمین فاصله دارد و یک «سیاهچاله خفته» محسوب می‌شود، چون تابش پرتو ایکس منتشر نمی‌کند. جرم سیاهچاله تازه کشف شده حداقل ۹ برابر خورشید است و به دور ستاره‌ای داغ و آبی که جرمی ۲۵ برابر خورشید دارد، می‌چرخد.

سیاهچاله‌هایی که پرتو ایکس منتشر نمی‌کنند اصطلاحا سیاهچاله‌های آرام یا خفته محسوب می‌شوند، این کشف به یافتن یک سوزن در انبار کاه تشبیه شده است. این کشف به لطف شش سال مشاهدات تلسکوپ بسیار بزرگ واقع در شیلی از روی تاثیر گرانشی سیاهچاله بر روی ستارۀ خود کشف شده است. علیرغم اینکه انتظار می‌رود تقریبا در هر کهکشانی میلیارد‌ها سیاهچاله خفته وجود داشته باشد، اما این اولین‎بار است که بدون ابهام خاصی کشف این نوع از سیاهچاله‌ها در خارج از کهکشان راه شیری تایید شده است. ویدئوی زوم به این سیستم سیاهچاله‌ای را در ویدئوی زیر تماشا کنید:

 

سیاهچاله‌هایی با جرم ستاره‌ای زمانی تشکیل می‌شوند که ستارگان پرجرم به پایان عمر خود می‌رسند و تحت گرانش خود فرو می‌ریزند. دانشمندان امیدوارند با این یافته‌های جدید بتوانند سیاهچاله‌های جرم ستاره‌ای بیشتری کشف کنند که به دور ستارگان عظیم می‌چرخند. جزئیات بیشتر این پژوهش در Nature Astronomy منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: ESO

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. سلام خیلی مطلب شگفت انگیزی بود تا الان فکر میکردم که این ستاره ها و سیاره ها هستند که حول محور یک سیاهچاله میگردند ، در انتهای فیلم چجور مشخص میشه که یک سیاهچاله حول ستاره آبی گردش میکنه ؟