بیگ بنگ: دانشمندان در کشفی حیرت‌انگیز درون ابر ماژلانی بزرگ که حدود ۱۶۰ هزار سال نوری از زمین فاصله دارد، یک سیاهچاله کشف کردند.

Black Hole in NGC scaled

به گزارش بیگ بنگ، این سیاهچاله ۱۱ برابر خورشید جرم دارد و ستاره‌ای ۵ برابر جرم خورشید به دور آن می چرخد. ابر ماژلانی بزرگ یک کهکشان کوتوله است و به دور کهکشان راه شیری ما می‌چرخد، در واقع ما در حال نظاره‌ به گذشته‌ی ۱۶۰ هزار سال قبل این اجرام هستیم.

esob
نمایی از خوشۀ ستاره‌ای NGC 1850 که درون ابر ماژلانی بزرگ، میزبان این سیاهچاله است

نیروی گرانش سیاهچاله نه تنها شکل ستاره را تغییر می‌دهد، بلکه بر مدار آن نیز تأثیر می‌گذارد. با مشاهده این اثرات مداری ظریف، تیمی از اخترشناسان توانستند وجود سیاهچاله را کشف کنند. این سیاهچاله که اولین سیاهچاله کوچک خارج از کهکشان است، درون خوشۀ ستاره‌ای NGC 1850، قرار دارد که متشکل از هزاران ستاره است. ستارگان این خوشه با 100 میلیون سال سن، عملا نوزاد محسوب می‌شوند. زوم به این سیاهچاله را در ویدئوی زیر تماشا کنید:

طبق تخمین تنها در کهکشان ما ممکن است ۱۰۰ میلیون سیاه‌چاله با جرم ستاره‌ای وجود داشته باشد. بدیهی است که ما باید تعداد بیشتری را شناسایی کنیم و این همچنین به این معنی است که ما چیزهای زیادی برای آموختن در مورد آنها در اعماق تاریک‌ترین گوشه‌های کیهان داریم. اما ما مجبور نیستیم مستقیما به آنها نگاه کنیم تا ویژگی‌های آنها را بفهمیم، زیرا چیزهایی که می‌بلعند، مانند ستارگانی که گرانش آنها گیر افتاده‌اند، اسرار آنها را با نحوۀ حرکت‌شان فاش می‌کنند. از صدها هزار سال نوری دورتر، این ستارگان انگار ساکن هستند. اما نور و طول موج این ستارگان تغییر می‌کند، کشیده شده و فشرده می‌شود. محققان با بررسی این نور به وجود سیاه‌چاله‌ها پی می‌برند.

اخترشناسان با طیف‌سنج چند واحدی که روی تلسکوپ بسیار بزرگ واقع در شیلی نصب است این سیاهچاله را کشف کردند. این یافته به دانشمندان کمک می‌کند تا بفهمند چگونه یک سیاهچاله با تغذیه از ستاره‌های اطراف خود یا ادغام شدن با دیگر سیاه‌چاله‌ها رشد می‌کند. جزئیات بیشتر این پژوهش در ماهنامه انجمن نجوم سلطنتی منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: ESO

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.