بیگ بنگ: اخترشناسان با استفاده از داده­‌های تلسکوپ فضایی هابل در حال مطالعه برخی از پیرترین و کم‌نورترین ستاره­‌های خوشه کروی NGC 6752  بودند که به طور اتفاقی کهکشان تازه‌­ای را کشف کردند. آنها در حیاط پشتی کیهانی ما کهکشانی کوتوله را یافتند که تنها 30 میلیون سال نوری با زمین فاصله دارد.

image e Bedin
کهکشان Bedin I که به صورت تصادفی کشف شد.

به گزارش بیگ بنگ، تیمی بین‌المللی از ستاره‌شناسان بتازگی از تلسکوپ فضایی هابل استفاده کردند تا ستاره‌­هایی از نوع کوتوله­‌های سفید را در خوشه کروی NGC 6752  مطالعه و بررسی کنند. هدف این رصدها، اندازه‌گیری سن این خوشه کروی با استفاده از ستارگانش بود، اما در جریان این مطالعه، آنها به کشفی کاملا غیر منتظره دست یافتند.

در حاشیه خارجی این منطقه، مجموعه‌ای فشرده از ستارگان قابل مشاهده بود. منجمان پس از یک آنالیز دقیق از روشنایی و دمای آنها، به این نتیجه رسیدند که این ستارگان، به این خوشه ستاره‌ای کروی – که درون کهکشان راه شیری است – تعلق ندارند و باید میلیون‌ها سال نوری دورتر واقع شده باشند.

heicb
موقعیت کهکشان کوتوله Bedin I در پس زمینۀ خوشه ستاره‌ای NGC 6752

همسایه کیهانی تازه کشف شدۀ ما، که توسط اخترشناسان، Bedin I نام گذاری شده‌، یک کهکشان کوچک و کشیده است. طول بلندترین قسمت آن به 3 هزار سال نوری می رسد که در مقابل اندازه راه شیری، کسری کوچک به حساب می­ آید. این کهکشان نه تنها کوچک، بلکه فوق‌العاده کم نور و محو است. ویژگی‌های این کهکشان‌، سبب شد تا منجمان آن را در دسته‌بندی کهکشان­های کوتوله کروی قرار دهند.

کوتوله‌­های کروی با اندازه کوچک، درخشش کم، فقدان گرد و غبار و جمعیت ستاره­‌ای پیرشان شناخته می شوند. 36 کهکشان از این دسته تاکنون در گروه محلی کهکشان­ها شناخته شده‌اند که 22 تا از آنها در حال گردش به دور راه شیری می باشند.

heiccتعداد کهکشان­‌های کروی در کیهان خیلی هم کم نیست؛ با این وجود، Bedin I  ویژگی­‌های قابل توجهی دارد. این کهکشان از تعداد کمی در این دسته است که فاصله‌ای ثابت دارند و همچنین، شدیداً جدا ­افتاده و منفرد است. فاصلۀ این کهکشان با ما 30 میلیون سال نوری بوده و نزدیکترین کهکشان بزرگ میزبان و قابل مشاهده به او ، یعنی NGC 6744، در فاصلۀ 2 میلیون سال نوری از آن قرار دارد. این مسئله، Bedin I را احتمالا به جداترین کهکشان کوتولۀ کشف شده، تبدیل می کند.

اخترشناسان با توجه به ویژگی­‌های ستاره­‌های این کهکشان، سن آن را حدود 13 میلیارد سال تخمین زدند. به خاطر منفرد بودن – که از فعل و انفعالات بسیار ضعیف آن با دیگر کهکشان­‌ها نتیجه‌گیری می­ شود –  و سن­‌اش، می­توان  Bedin I را برابر با فسیلی از کیهان آغازین دانست. در ویدئوی زیر زوم به این کهکشان کوتولۀ تازه کشف شده را می توانید ببینید:

کشف این کهکشان، با شانس بسیار زیادی همراه بود. کمتر پیش می آید که تصاویر هابل بتوانند چنین اجرام کم نوری را ثبت کنند. تصاویر این تلسکوپ، تنها بخش کوچکی از آسمان را پوشش می دهند. تلسکوپ­‌های آینده با میدان دید بزرگ، مانند تلسکوپ نقشه‌برداری میدان باز فروسرخ(WFIRST)، دارای دوربین­‌هایی خواهند بود که قادر به پوشش مناطق وسیع­‌تری از آسمان هستند و شاید با استفاده از آن­ها، تعداد بیشتری از این همسایه­‌های کهکشانی یافت شود. جزئیات بیشتر این پژوهش در ماهنامه‌ انجمن سلطنتی اخترشناسی منتشر شده است.

یادداشت: کهکشان­های کوتوله کروی با کوتوله‌­های بیضوی در شکل و برخی ویژگی­‌ها شبیه هستند. با این وجود، این کهکشان­ها در کل تقریباً شکل کروی داشته و درخشندگی کمتری دارند.

ترجمه: هانیه الزهرا بوداغی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: ESA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.