image e High Velocity Starsبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، در سال ۲۰۰۵ اولین ستارۀ پر سرعت کشف شد و در طی ۱۵ سال گذشته بیش از ۵۵۰ ستاره با کمک چندین تلسکوپ کشف شده است. دکتر “لی یینبی” نویسنده اصلی این تحقیق جدید گفت: ۵۹۱ ستارۀ پرسرعت که این بار کشف شده‌اند دو برابر کل تعداد ستاره‌هایی هستند که قبلا کشف شده‌اند و حال تعداد ستاره‌ها به بیش از هزار ستاره رسیده است.

پروفسور “لو یوجان” از محققان این مطالعه گفت: “ستاره‌های پرسرعت” نوعی از ستاره‌ها هستند که بسیار سریع حرکت می‌کنند و حتی می‌توانند از کهکشان خود فرار کنند. اگرچه حضور این نوع ستارگان در کهکشان راه شیری نادر است، اما ستارگان با سرعت بالا، با حرکت منحصر به فرد خود می‌توانند بینش عمیقی در مورد طیف گسترده‌ای از کهکشان‌ها و سیاهچاله کلان جرم تا هاله دوردست کهکشانی فراهم کنند.

لامست، بزرگترین تلسکوپ نوری در چین است و بالاترین میزان جذب طیفی در جهان را دارد و می‌تواند در یک رصد حدود چهار هزار جسم آسمانی را شناسایی کند. این بررسی از سال ۲۰۱۲ به طور منظم آغاز شد. گایا نیز یکی از مأموریت‌های فضایی برنامه علمی آژانس فضایی اروپا است که در سال ۲۰۱۳ پرتاب شد. تلسکوپ “لامُست” و فضاپیمای “گایا” داده عظیم بی سابقه‌ای را برای یافتن ستاره‌های با سرعت بالا فراهم می‌کند و ما نیز توانستیم این کار را انجام دهیم. گروه تحقیقاتی دریافتند که ۵۹۱ ستاره پر سرعت، ستاره‌های هاله درونی هستند.

پروفسور “ژائو گانگ” از “رصدخانه ملی نجوم چین و یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: فلزینگی کم آنها نشان می‌دهد که قسمت عمده هاله ستاره‌ای در نتیجه جمع شدن و نیروی کشندی کهکشان‌های کوتوله تشکیل شده است. جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله “The Astrophysical Journal Supplement Series” منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: phys.org