بیگ بنگ: استیون هاوکینگ همراه با مالکولم پری و آندره استرومینگر نظریه خود در مورد حل مسئله پارادوکس اطلاعات در سیاهچاله ها را بروزرسانی کردند. این سه نفر در مقاله ای طرح کلی ایده شان را در خصوص موی نرم سیاهچاله ارائه داده و توضيح داده اند كه چرا اعتقاد دارند کلید حل مسئله اي كه بیش از 40 سال است فیزیکدانان را درگير خود نموده است، در آن باشد.

hawkingteamuبه گزارش بیگ بنگ، فهميدن مسئله پارادوکس اطلاعات در سیاهچاله ها نسبتا آسان می باشد. از نظر تئوری سیاهچاله ها هر چیزی را که در اطراف آنها باشد، حتی نور، به داخل خود می کشند و باعث از دست رفتن اطلاعات برای همیشه می شوند. ولي هاوکینگ و همکارانش کشف کردند که مقداری اطلاعات از سیاهچاله به بیرون نشر پیدا می کند – که به آن تابش هاوکینگ گفته می شود -ولی اطلاعات منتشر شده برای توضیح همه چیزی که توسط يك سیاهچاله بلعیده شده کافی نمی باشد، لذا این پرسش باقی می ماند که زمانی که سیاهچاله می میرد چه اتفاقی برای بقیه اطلاعات می افتد؟

ثابت شده است که حل این مسئله بسیار مشکل می باشد. ولی در ژانویه گذشته پیشرفتی در این خصوص حاصل گردید. هاوکینگ و پری و استرومینگر یک راه حل ممكن را برای حل این پارادوکس پیشنهاد نمودند. این تئوری بر اساس آن چیزی که آنها موی نرم سیاهچاله نامیده اند، اما تمام فيزيكدانان در اين خصوص متقاعد نشده اند. ایده ای که پشت این تئوری می باشد از تحریکات کوانتومی که به عنوان موی نرم شناخته می شود و باعث ایجاد یک حلقه نور در اطراف سیاهچاله می شود نشات گرفته است و باعث نگه داشتن اطلاعات چیزهایی که وارد سیاهچاله شده اند می شوند.

black-holeاین دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که با شناسایی دو مشکل فرضیه هایی که در 70 سال قبل ارائه شدند، یعنی خلاء اطراف سیاهچاله ها که منحصر به فرد هستند و اینکه سیاهچاله ها هیچ مویی ندارند، این مسئله قابل حل می باشد. بعد از ارسال مقاله ی آنها جهت بررسی ِ دانشمندان در ماه ژانویه، منتقدان در خصوص این تئوری محتاط بوده اند؛ زیرا این تئوری نمیتوانست توضیح دهد که چطور اطلاعات بین سیاهچاله و موی نرم تبادل می شوند.

در مقاله جدید این سه دانشمند مشکل را بطور کامل حل نکرده اند ولی با انجام مجدد معادلات ریاضی متوجه شواهد قوی تری از وجود موهای نرم گشته اند. اگر آنها بتوانند برای گرانش نیز بطور مشابه این معادلات را انجام داده و نشان دهند که به جای مقداری از اطلاعات، تمام اطلاعات در موهای نرم سیاهچاله نگهداری می شوند، این شانس افزایش می یابد که روزی این پارادوکس برای همیشه حل خواهد شده و باعث راحتی خیال آنهایی خواهد شد که نگران هستند این پارادوکس روزی باعث شود ما مجبور شویم تعدادی از قوانین محبوب فیزیک را کنار بگذاریم. جزئیات بیشتر این پژوهش در Journal Physical Review Letters منتشر شده است.

مترجم: مجتبی عطایی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: phys.org

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه

  1. سلام. یه سوال داشتم.
    تفاوت بین تابش هاوکینگ و استروفیزیکال جت در چیست؟
    ممنون میشم پاسخ بدین دوستان.

    1. سلام، فکر میکنم منظورتون از استروفیزیکال جت، تابش پرتو ایکس سیاهچاله هست. در واقع تابش هاوکینگ تاکنون هیچوقت اتفاق نیفتاده و طبق محاسبه دانشمندانی از جمله استیون هاوکینگ در زمان تبخیر و مرگ سیاهچاله که طی میلیاردها میلیارد سال بعد به وقوع می پیونده، رخ میده. تابش پرتو ایکس سیاهچاله هم از پلاسمای موجود در سیاهچاله که با بلعیدن گاز و ستاره های اطرافش اتفاق می افته، باعث میشه ماده با فشار از سیاهچاله به بیرون پرتاب بشه و عملکرد این غول های کیهانی مورد سنجش قرار بگیره. مطالعه ی دو مقاله ی زیر هم توصیه میشه:

      تابش پرتو ایکس سیاهچاله

      مرگ و تبخیر سیاهچاله