بیگ بنگ: مریخ‌نورد کنجکاوی ناسا موفق شده روی سطح سیاره مریخ گاز متان کشف کند، گازی که نشان از حضور حیات در گذشته این سیاره دارد.

در این تصویر نحوه ی شکل گیری متان در اعماق مریخ و ناپدید شدن آن در سطح این سیاره را مشاهده می کنید.
در این تصویر نحوه ی شکل گیری متان در اعماق مریخ و ناپدید شدن آن در سطح این سیاره را مشاهده می کنید.

براساس گزارش BBC، كنجكاوي همواره شاهد وجود مقادير نامحسوسي از اين گاز در اتمسفر بوده‌ است، اما اكنون متوجه نوسانات كوچكي در ميزان اين گاز در سطح سياره شده كه نسبت به گذشته 10 بار قويتر هستند. وجود اين گاز روي مريخ كمي گيج‌كننده است زيرا منبع اصلي توليد متان روي زمين ميكروارگانيزم‌ها هستند. دانشمندان اميدوارند وجود اين گاز روي مريخ را نيز بتوان به عنوان نشاني از وجود حيات ميكروبي در نظر گرفت زيرا نشت گاز متان از مريخ به اين مهني است كه منبعي دائما در حال توليد آن است. دانشمندان ناسا هنوز نتوانسته‌اند منشا اين گاز را تشخيص دهند، اما اصلي‌ترين فرضيه آنها اين است كه گاز در منابعي در زير خاك مريخ ذخيره شده و به صورت دوره‌اي تخليه مي شود.

به گفته محققان اين مخازن قفس‌هايي از آب و يخ هستند كه متان در آنها محبوس شده‌ است و گاه و بي‌گاه تحت تاثير فشارهاي حرارتي يا مكانيكي تخليه مي‌شوند و از ميان درز سنگ‌ها و خاك به سطح سياره مي‌رسند. با اين‌همه هنوز اين پرسش مطرح است كه متان چگونه وارد اين مخازن گازي شده‌است. ممكن است اين گاز از حشرات مريخي ايجاد شده‌ باشد، و يا تحت تاثير فرايند‌هاي طبيعي، مانند واكنش دادن آب با انواع خاصي از سنگ‌ها به وجود آمده باشد. همچنين احتمال داده مي‌شود اين تركيب توسط شهاب‌ سنگ‌ها به سياره انتقال داده شده باشد.

در این تصویر برخی از مواردی که ماندگاری ترکیبات آلی و ارگانيك در مریخ را به چالش می کشند را می بینید.
در این تصویر برخی از مواردی که ماندگاری ترکیبات آلی و ارگانيك در مریخ را به چالش می کشند را می بینید.

اين كشف، به همراه اطلاعاتي كه پيش از اين درباره وجود مقاديري متان در اتمسفر مريخ به دست آمده‌ بود، براي ماموريت كنجكاوي نقطه تحول بزرگي محسوب مي‌شود، ماموريتي كه 2.5 سال پيش در حفره‌اي برخوردي به نام گيل آغاز شده‌ است. روي زمين، بيش از 90 درصد از متان درون اتمسفر به واسطه فرايند‌هاي زيستي ايجاد شده‌اند. بقيه اين گاز توسط فرايند‌هاي ژئو شيميايي ايجاد مي‌شوند. با اين همه توضيح دادن وجود اين گاز در سياره‌اي خالي از سكنه نيازمند مطالعات بيشتري است كه بخشي از آن فراتر از توانايي‌هاي كنجكاوي است. به گفته محققان دستيابي به چنين اطلاعاتي در آزمايشگاه‌هاي زمين كار بسيار دشواري است، چه برسد به آزمايشگاهي در سياره‌اي ديگر.

مواد ارگانيك به هر شكلي كه به مريخ رسيده باشند يا در اين سياره ايجاد شده‌ باشند، زندگي دشواري را روي سطح اين سياره خواهند‌ داشت، زيرا مريخ دائما تحت بمباران تشعشعات كيهاني است كه عامل نابودي تركيبات ارگانيك هستند. خاك سطح سياره به شدت اكسيد‌ كننده است و باعث مي‌شود تركيبات مولكولي از بين بروند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: BBC , اطلاعات بیشتر: NASA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.