بیگ بنگ: اخترشناسان موسسه ماکس پلانک با بررسی ۲۵ هزار ستاره پی بردند کهکشان راه شیری بیش از ۱۳ میلیارد سال پیش به وجود آمده است.

Artists Concept Milky Way Nasa

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایرنا، “مائوشن ژیانگ” و “هانس والتر رکس” از موسسه ماکس پلانک ستاره‌هایی را در مرحله زیرغولی بررسی کردند، ستاره‌ها در این مرحله با استفاده از هیدروژن موجود در مرکز خود بزر‌گ‌تر و سردتر می‌شوند. محققان با بررسی نور و دمای ستاره‌ها در این مرحله، می‌توانند به سن آنها پی ببرند.

ستاره‌ها تنها چند میلیون سال در مرحله زیرغولی هستند؛ بنابراین تحقیقی گسترده روی ستاره‌ها برای این مطالعه باید انجام می‌شد. یافته‌های این مطالعه نشان داد که هاله راه شیری پیش از دیسک راه شیری به وجود آمده است.

sXUExNHyNRpHSrUpLZgN

زمین در یکی از بازوهای مارپیچی کهشکان راه شیری واقع شده است. کهکشان دو دیسک دارد؛ یک دیسک ضخیم محتوای ستاره‌های جوان‌تر شامل خورشید و دیسک دیگر شامل ستاره‌های قدیمی است که بیشتر در بازوی مارپیچی ادامه می‌یابد.

Anatomy of the Milky Way scaled

اما یافته‌های مطالعه جدید نشان می‌دهد که دیسک راه شیری احتمالا اولین ساختاری است که در کهکشان پدید آمده است که ۱۳ میلیارد سال قبل آغاز شده و تنها ۸۰۰ میلیون سال بعد از آغاز جهان پدید آمده است. دیسک داخلی راه شیری ۲ میلیارد سال بعد از آن تشکیل شده است. محققان این مطالعه می‌گویند این اطلاعات نه‌تنها سن کهکشان را نشان می‌دهد، بلکه در فهم چگونگی تشکیل دیگر کهکشان ها هم کمک می‌کند.  جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریه Nature منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: scitechdaily.com  , interestingengineering.com