بیگ بنگ: مطالعات نشان می­ دهد کهکشان ما و کهکشان­ های مجاورش در نوعی خلاء کیهانی قرار دارند. جدیدترین بررسی­ ها حاکی از صحت پژوهشی در سال 2013 میلادی است.

به گزارش بیگ بنگ، این پژوهش جدید کمک می­ کند که اختلاف نظر میان ستاره ­شناسان با بررسی­ های متفاوت ثابت هابل(سرعت انبساط کیهان) حل و فصل شود. چندین گروه از ستاره­ شناسان روش ­های متفاوتی را برای اندازه ­گیری ثابت هابل ارائه کردند که هر روش نتیجه متفاوتی را در برداشته است، اما بررسی های جدید می تواند این مشکل را حل کند.

“بن هوکیت” فارغ التحصیل دانشگاه ویسکانسن در بیانیۀ خبری گفت: «مهم نیست از چه روشی استفاده می­ کنید، شما باید نتیجه یکسانی را بدست بیاورید. خوشبختانه، قرار داشتن در خلاء یا فضای پوچ می ­تواند این کشمکش را حل کند.» به این دلیل که یکی از این روش ­ها بر پایۀ بررسی صورت گرفته از یک ابرنواختر مجاور می­ باشد، می ­توان گفت که در خلا قرار داشتن کهکشان­ های مجاور ما، بی ربط با محاسبات انجام­ شده نیست.

ستاره­ شناسان ساختار کیهان را به پنیر سوئیسی تشبیه می­ کنند که سوراخ­ های آن همان مواد معمولی در کیهان هستند که تراکم کمی دارند. آن سوراخی که کهکشان راه­ شیری در آن قرار دارد، طولی به اندازه یک میلیارد سال نوری دارد که هفت برابر خلاء میانگین در کیهان می ­باشد. به دلیل اینکه روش دوم در فرایند محاسبه ثابت هابل از تابش پس زمینۀ کیهانی (انرژی باقی­مانده­ از بیگ بنگ) به عنوان راهنما استفاده می­ کند، عدم توازن چگالی کیهانی در بعضی نقاط بر نتیجه محاسبات تاثیری نخواهد داشت.

“امی بارگر” ستاره­ شناس دانشگاه ویسکانسین، که اولین فردی بود که نظریه فوق(خلاء بودن کهکشان راه ­شیری) را ارائه داد، در این مورد گفت:« سخت است که همیشه بتوان پاسخ ­های هماهنگی برای مسائل ِ مختلف کیهان ارائه داد. چیزی که “بن هوکیت” نشان داد این بود که نمودار چگالی محاسبه ­شده با شواهد کیهانی همخوانی دارد. جستجو برای نتیجه­ ای که همخوانی داشته باشد هنوز ادامه دارد، در غیر این صورت طبیعتا باید یک جای کار مشکلی وجود داشته باشد که باید حل شود.» جزئیات بیشتر این پژوهش در انجمن نجومی آمریکا منتشر شده است.